Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 25 oktober 2022
De verwachting is dat medio december weer treinen rijden tussen Lelystad en Dronten. Wat doet ProRail in de tussentijd om het spoor te repareren in Swifterbant en omstreken?
De schade is het gevolg van het TenneT-incident dat op vrijdag 2 september nabij Swifterbant plaatsvond. Hierbij is de hoogspanningskabel te dicht bij de bovenleiding gekomen en heeft voor overslag gezorgd. Eerder werd al duidelijk dat het repareren van alle schade naar verwachting tot medio december gaat duren.
De eerste weken na het incident zijn nodig geweest om de schade in kaart te brengen en plannen te maken over het herstel. Drie zaken zijn belangrijk: mensen, materieel en materialen. Al deze zaken zijn nodig om het herstel succesvol te laten verlopen. Op dit moment is er een tekort aan zowel personeel, als aan materialen. Dit blijft een uitdaging.
Er is veel techniek nodig om een trein van A naar B te laten rijden. Aan al deze systemen is fikse schade. Denk hierbij aan de energievoorziening, bovenleiding, treinbeveiligingsinstallatie, spoorstaven, wissels en de ICT- en telecomsystemen.
De grootte van de schade wordt duidelijk als we kijken naar de kabels die vervangen moeten worden. In het 7 kilometer lange stuk spoor ligt bij elkaar tussen de 80 en 100 kilometer kabels, die allemaal vervangen moeten worden. Bij sommige kabels was direct duidelijk dat ze kapot waren, bij andere bleek dat pas na het doormeten.
Hetzelfde geldt voor de relais. Dit zijn een soort schakelaars die ervoor zorgen dat de seinen, wissels en overwegen voorzien worden van stroom en zo daadwerkelijk bediend worden. In totaal worden er meer 300 relais gecontroleerd en zo nodig vervangen. Dit is tijdsintensief werk en kan niet op locatie gebeuren.
De ICT- en telecomsystemen zijn inmiddels volledig gecontroleerd en hersteld. Ook de eerste schade aan de bovenleidingkabels is hersteld. Om de bovenleiding weer volledig aan de praat te krijgen is er nog werk nodig: verschillende draagarmen moeten nog vervangen worden. Ook worden de spoorstaven over een stuk van twaalf meter vernieuwd.
Het blijft een uitdaging om alle materialen op tijd te krijgen. Er worden dan ook creatieve manieren gezocht om toch alle onderdelen zo snel mogelijk te ontvangen. Zo gebruiken we naast de reguliere leveranciers ook storingsvoorraden, lenen we materialen bij andere aannemers, hergebruiken we materialen, of gebruiken we spullen van andere projecten. Op die manier helpt de hele spoorbranche om de trein tussen Lelystad en Dronten zo snel mogelijk weer te laten rijden.
Vrijdag 2 september, rond 15.00 uur, belandde een hoogspanningskabel van netbeheerder TenneT op de bovenleiding in de buurt van Swifterbant. De kortsluiting die daarop volgde zorgde voor grote schade aan de infrastructuur.
6 februari 2023
31 januari 2023
27 januari 2023
Voor veel mensen is het een grote droom om te ervaren hoe het is om te werken op en rond het spoor. En die droom kan tijdens de Spoorwensdagen in vervulling gaan.
Lees meerAls je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.