Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
We gaan het spoor op het emplacement in Leidschendam verbouwen. Tijdens deze treinvrije periode van 23 november tot 13 december sluiten we het nieuwe kuilwielenbankgebouw van NS aan het spoor.
NS heeft vier kuilwielenbanken in Nederland, waarvan één bij het onderhoudsbedrijf in Leidschendam. Hier voorzien monteurs treinwielen van het juiste profiel. De huidige installatie is einde levensduur en wordt vervangen. Ditzelfde geldt voor enkele wissels en sporen op het naastgelegen emplacement. De nieuwe plek van de kuilwielenbank betekent een enorme aanpassing aan de infrastructuur.
Hans Koes, projectmanager bij NS en verantwoordelijk voor het nieuwe gebouw: “De kelder ligt er in, de nieuwe brug over de Goo is klaar en het perron voor de interieurreiniging van treinen is ingekort. Dit laatste is nodig om ruimte te maken voor de nieuwe infrastructuur. Zo kunnen we straks treinen naar de nieuwe kuilwielenbank laten rijden.”
Er wordt ook gedacht aan duurzaamheid. In de gevel van het gebouw komen 1.100 oude ramen uit Intercity’s. Het gebouw krijgt zonnepanelen en warmtepompen. Het dak wordt bedekt met sedum, wat het gebouw koel houdt in de zomer en een leefplek is voor verschillende organismen. De vervangen sporen en wissels geven we daarnaast zoveel mogelijk een tweede leven.
Het is een ingewikkeld project met 14 partijen, van aannemer en ingenieursbureau tot de Italiaanse leverancier van de kuilwielenbank. Twee teams van VolkerRail vernieuwen en verleggen de sporen en wissels. De ProRail-infrastructuur is straks beter gescheiden van het NS-terrein. Daardoor is eigendom en beheer beter en transparanter te regelen.
Het onderhoudsbedrijf van NS kan niet zomaar lange tijd onbereikbaar zijn. “Het is een hele puzzel geweest om het onderhoudsbedrijf open te kunnen houden”, vertelt Lotte Pluimers, projectmanager bij ProRail. “Bij de planning en aanbesteding hielden we hier rekening mee. Overdag werken we aan het spoor; ’s nachts geven we NS de mogelijkheid treinen door het werkterrein te rijden. Zo wordt het onderhoudsproces niet te veel belemmerd. Zonder spanning op de bovenleidingen worden treinen met een locomotief opgehaald en weggebracht. Eerder dit jaar hebben we dit succesvol geoefend. Zo komen we niet voor verrassingen te staan.”
Op het emplacement naast de Westvlietweg realiseren NS en ProRail een nieuw kuilwielenbankgebouw en vernieuwen de bijbehorende sporen en wissels. In een kuilwielenbank, in feite een in een kuil geplaatste draaibank, worden treinwielen onderhouden. Hierdoor lopen treinen soepeler over de rails en bieden we reizigers een comfortabele reis.
29 november 2023
1 december 2023
27 november 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.