Veel zomerwerk op de planning

Ook deze zomer werken we op verschillende plekken aan spoor en stations. Dit jaar meer dan ooit. Reizigers dienen rekening te houden met minder of geen treinen en omwonenden met eventuele overlast.

Lees meer

Een leeg station Amsterdam Centraal

Nieuws

2 juli 2024

Unieke plaatjes van een compleet verlaten Amsterdam Centraal. Zaterdag 29 juni reden er geen treinen van en naar de hoofdstad. Dat was noodzakelijk om grote stappen te zetten in de modernisering van het station. Vanochtend zijn de werkzaamheden voor de eerste fase afgerond. Het treinverkeer rijdt grotendeels weer.

Werkzaamheden 

We hebben kabels en leidingen verlegd, de treinbeveiliging aangepast, bovenleidingen vervangen, de eerste werkzaamheden aan de renovatie van het IJ-viaduct uitgevoerd en de laatste hand gelegd aan perron 2. Uiteraard waren er ook meelifters op dit werk, waaronder de werkzaamheden aan de Singelgrachtbruggen, aan de westkant van het station.

Zondagochtend zijn perron 1 en 2 weer in gebruik genomen. Deze waren lange tijd uit dienst om de entree van de westelijke reizigerstunnel te verbouwen. De eerste trein vertrok zonder problemen vanaf een perron dat weer op tijd in dienst ging.

  • De bovenleiding boven spoor 14 en 15 wordt verwijderd
    De bovenleiding boven spoor 14 en 15 wordt verwijderd
  • Voorbereiding op het uit dienst nemen van de sporen
    Voorbereiding op het uit dienst nemen van de sporen
  • Een unicum: een leeg centraal station
    Een unicum: een leeg centraal station
  • Kabels worden verwijderd
    Kabels worden verwijderd
  • Tegelijkertijd wordt onderhoud uitgevoerd aan bruggen in de buurt
    Tegelijkertijd wordt onderhoud uitgevoerd aan bruggen in de buurt

Bedenken en uitvoeren

“Het was een weekend waarin enorm veel werk is verricht”, blikt projectmanager PHS Amsterdam Ankie Hectors terug. “Ik ben er enorm trots op wat we allemaal voor elkaar hebben gekregen. Ondanks het feit dat het soms anders loopt dan gepland. Het was veel werk op een klein oppervlak met veel partijen. Het feit dat het treinverkeer stillag, geeft aan hoe omvangrijk het is. Je kan heel veel bedenken, maar ik heb veel respect de mannen en vrouwen die het moeten uitvoeren.”

Bouwen op een eiland

Amsterdam is dé toegangspoort naar Europa. Het is een van de drukstbezochte stations in Nederland met dagelijks 200.000 reizigers. Dit aantal blijft stijgen tot ongeveer 275.000 in 2030. Om die reden moet het station grondig worden verbouwd.

Lees over dit project Lees over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers