Eerste deel reizigerstunnel station Geldermalsen geplaatst

Met een gigantische hijskraan zijn in de nacht van donderdag 9 op vrijdag 10 juli in Geldermalsen dertien betonnen elementen in een gat in het spoor gehesen. Tezamen vormen ze het eerste deel van de nieuwe reizigerstunnel op station Geldermalsen. Eind deze maand volgt het tweede deel dat uit nog eens elf elementen bestaat.

Hinder zoveel mogelijk beperken

Met meer sporen en meer perrons voldoet de huidige loopbrug op station Geldermalsen niet meer. Daarom komt er een nieuwe reizigerstunnel met twee entrees die de verschillende perrons onderling gaat verbinden. Deze nieuwe tunnel wordt eind 2021 in gebruik genomen. Om de hinder voor reizigers te beperken is, wordt de tunnel in twee delen geplaatst. Vannacht was het oostelijk gedeelte aan de beurt en reden de treinen aan de westzijde. Later deze maand volgt het westelijke gedeelte van de tunnel en rijden de treinen aan de oostkant. 

Lees verder onder afbeelding 

Betonnen elementHet plaatsen is een precisiewerk 

Spoorverbetering Geldermalsen en Tricht

De werkzaamheden zijn onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer(PHS). Dat is nodig omdat tussen Amsterdam en Eindhoven steeds meer treinen gaan rijden. Daarom passen we in en om Geldermalsen het spoor en het station aan en plaatsen we waar nodig geluidschermen. PHS is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat die hierin samenwerkt met ProRail, de Nederlandse Spoorwegen en KNV Spoorgoederenvervoer. Het werk in en rondom Geldermalsen wordt uitgevoerd door de Lingense Alliantie, een combinatie van ProRail, Dura Vermeer en Mobilis. 

Meekijken? 

Kijk hier live naar de werkzaamheden rondom het station. 

Gepubliceerd op