Veel zomerwerk op de planning
Ook deze zomer werken we op verschillende plekken aan spoor en stations. Dit jaar meer dan ooit. Reizigers dienen rekening te houden met minder of geen treinen en omwonenden met eventuele overlast.
Lees meerEerste spoor in Rijswijk
Nieuws
Vandaag legden Strukton en ProRail het eerste stukje spoor voor de spoorverdubbeling in Rijswijk, als onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk-Rotterdam. Tjark de Vries, directeur Strukton Rail en Hans Versteegen, programmamanager PHS van ProRail draaiden de sporen vast met een kraagboutmachine. Op 17 mei 2021 gaat dit stuk spoor meteen in gebruik.
Meer mensen, meer treinen
De nieuwe sporen komen aan weerszijde van de bestaande sporen te liggen. In 2019 zijn we begonnen met het project, en is er ruimte gemaakt voor de nieuwe spoorbaan. De uitbreiding heeft als doel dat we straks meer treinen kunnen laten rijden op dit traject omdat ieder jaar steeds meer mensen met de trein rijden.
![Hans Versteegen en Tjark de Vries met de kraagboutmachine](/siteassets/homepage/nieuws/vastleggen-sporen-in-rijswijk---vb--20210429-1979.jpg?autorotate=true&width=1200&mode=crop&format=webp)
Slinger
In het project heet dit eerst nieuwe stuk spoor ‘de Slinger’. Vanaf 17 mei rijdt de trein richting Den Haag, zodra die uit de tunnel van Delft komt, over het nieuwe spoor tot aan de nieuwe spooronderdoorgang in Rijswijk. Daar takt het nieuwe spoor weer aan op het oude spoor en maakt als het ware een trage slingerbeweging.
In de trein merk je daar gelukkig niets van. Door nu al dit spoor in gebruik te nemen, zijn de andere werkzaamheden voor dit project anders te plannen. Er is geen aparte werkruimte nodig op het DSM-terrein, waardoor het project sneller uitgevoerd kan worden.
Kijk ook eens bij
Meer nieuws
-
Weekendwerk op Den Haag Centraal
25 juli 2024
-
Bijgewerkt Werkzaamheden aan spoor tussen Den Haag en Schiedam lopen uit
26 juli 2024
-
Start voorbereidende werkzaamheden relaishuis Groningen
22 juli 2024