Eerste stap naar beter spoor in Rotterdams havengebied

9 december 2020

ProRail wil het spoor in de Rotterdamse haven verbeteren. De eerste stap is in het weekend van 5 december gezet. Samen met bouwer Dura Vermeer hebben we een overweg in Waalhaven Zuidzijde vervangen. Deze was oud en gevoelig voor storingen. Dit is de eerste grote overweg in de haven die vervangen wordt in het kader van ons verbeterprogramma in de Rotterdamse haven, Infra op Orde.

Drukke overweg

De overweg in Waalhaven Zuidzijde is druk, met zes rijbanen met aan weerszijden fiets- en looppaden. Vooral vrachtverkeer maakt gebruik van deze overweg. Voor goederentreinen die over dit spoor rijden is dit ook een belangrijk knooppunt: als hier niet over gereden kan worden, is Heijplaat niet bereikbaar voor goederentreinen. Daarom is het belangrijk dat deze overweg goed werkt.

  • De oude overwegconstructie werd in stukken gezaagd en weggetakeld
    De oude overwegconstructie werd in stukken gezaagd en weggetakeld
  • De graafmachines maken de ondergrond klaar voor de nieuwe overweg
    De graafmachines maken de ondergrond klaar voor de nieuwe overweg
  • En zo ziet de nieuwe overweg eruit
    En zo ziet de nieuwe overweg eruit
  • De overweg op Waalhaven Zuidzijde was verouderd en daardoor gevoeliger voor storingen
    De overweg op Waalhaven Zuidzijde was verouderd en daardoor gevoeliger voor storingen

Drukke overweg

De overweg in Waalhaven Zuidzijde is druk, met zes rijbanen met aan weerszijden fiets- en looppaden. Vooral vrachtverkeer maakt gebruik van deze overweg. Voor goederentreinen die over dit spoor rijden is dit ook een belangrijk knooppunt: als hier niet over gereden kan worden, is Heijplaat niet bereikbaar voor goederentreinen. Daarom is het belangrijk dat deze overweg goed werkt.

Minder last van storingen

De vloer van de overweg was verouderd en daardoor gevoeliger voor storingen. Omdat de overweg in beton was gegoten, moesten we eerst 60 cm dik beton weghalen. Vervolgens hebben we er een nieuw soort overwegconstructie in gezet. Daardoor is het onderhoud aan de overweg makkelijker. Zo kun je straks een spoorstaaf vervangen zonder eerst al het beton te moeten verwijderen. De vele goederentreinen die hier rijden hebben nu minder last van onverwachte storingen en bij onderhoud is het spoor minder lang ‘dicht’.

De vervanging van de overweg in Waalhaven Zuid is een mooie stap in de juiste richting.

Ans Rietstra COO bij ProRail

Orde op zaken stellen

ProRail gaat de komende drie jaar orde op zaken stellen in het Rotterdamse havengebied. Ans Rietstra (COO ProRail): “We hebben de afgelopen jaren veel over ons heen gekregen. Terecht ook, want de sporen in het havengebied liggen er niet goed bij. Maar we gaan het beter doen. Zo vervangen we met Infra op Orde de komende drie jaar meer dan tachtig wissels en zo’n zeventig overwegen. De vervanging van de overweg in Waalhaven Zuid is een mooie stap in de juiste richting.”

Komende jaren nog storingen

Helaas zullen we in de komende jaren, waarin we aan het spoor werken, nog te maken krijgen met storingen. De hoofdrailremmen op Kijfhoek gaven de laatste tijd veel kopzorgen, de Calandbrug ligt geregeld in storing en we hebben te maken gehad met hardnekkige computerstoringen, defecte bovenleidingen en stuifzand op de Maasvlakte. Ook zijn er voorlopig nog problemen met de blusvoorziening op Waalhaven-Zuid.

ProRail neemt de problemen rond het goederenvervoer op de havenspoorlijn uiterst serieus. “Samen met de sector gaan we aan de slag en werken we hard aan verbetering,” aldus Rietstra.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers