Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 22 juli 2016 - Laatste update: 16 augustus 2020 11:24 uur
Op de Brabantroute van Rotterdam naar Venlo en de A2 corridor van Alkmaar naar Maastricht worden ca. 400 seinen uitgerust met het beveiligingssysteem ATB Vv (Automatische Treinbeïnvloeding verbeterde versie). Daarmee verhoogt ProRail de veiligheid op het spoor, omdat de kans op het passeren van een rood sein dankzij deze oplossing aanzienlijk afneemt.
Bij de aanleg heeft de Brabantroute prioriteit omdat goederentreinen in verband met de bouw van een derde spoor in Duitsland de komende jaren zeer regelmatig worden omgeleid via de Brabantroute. Op de A2 corridor wordt het drukker omdat ProRail en NS daar vooruitlopend op het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) in 2018 gaan starten met elke 10 minuten een trein tussen Eindhoven en Amsterdam.
ATB is een beveiligingssysteem dat treinen automatisch tot stilstand brengt als deze een rood sein naderen met een snelheid hoger dan 40 km per uur. De verbeterde versie, ATB Vv brengt treinen ook tot stilstand als ze een rood sein naderen bij een snelheid lager dan 40 km per uur. ATB Vv is daarmee een goede aanvulling op ons ATB-beveiligingssysteem. Vanwege de toenemende drukte op het spoor heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu de afgelopen jaren geld vrijgemaakt om meer seinen van dit systeem te voorzien. Op de langere termijn zal het huidige ATB systeem op een deel van het spoorwegnet vervangen gaan worden door het Europese beveiligingssyteem ERTMS.
In opdracht van ProRail voert aannemer Strukton samen met ingenieursbureau Sweco de aanleg van ATB Vv uit. Beide bedrijven hebben vorige week hiervoor hun handtekening gezet. Strukton is inmiddels gestart met de voorbereidingen. Er zijn materialen besteld en de werkzaamheden op ca. 80 emplacementen worden ingepland.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.