Gat voor trappen in dak Schiphol spoortunnel
Nieuws
Overstappen tussen trein en bus op station Schiphol Airport wordt makkelijker en sneller. In de nacht van 13 op 14 november is daarvoor een belangrijke stap gezet: een deel van het tunneldak is verwijderd om ruimte te maken voor de drie nieuwe trapopgangen naar het bovengelegen busplein.
Sneller overstappen
Binnenkort worden ook kolommen weggehaald en verwijdert aannemer BAM het laatste deel van het tunneldak. Dankzij de nieuwe trappen kunnen reizigers straks direct overstappen van trein naar bus. Zo verminderen we de drukte op Schiphol Plaza aanzienlijk en wordt de overstap naar de bus voor reizigers sneller.
Goede voorbereiding
In de afgelopen periode heeft het team van BAM Infra Nederland, in opdracht van ProRail, gewerkt aan de voorbereidingen voor de bouw van de trappen. De perronvloer is in delen gesloopt en er zijn nieuwe funderingsbalken gemaakt. Daarop staat een tijdelijke draagconstructie van het tunneldak.
Vervolgens is het tunneldak in tien moten van zo’n zes bij één meter gezaagd (gewicht: ongeveer 14.000 kilo). Die delen zijn verwijderd. Na de afronding van de sloopwerkzaamheden is een nieuwe betonnen draagconstructie aangebracht. De tijdelijke draagconstructie wordt verwijderd en dan kunnen de trappen gebouwd gaan worden.
Werken op Schiphol
"Werken op Schiphol is echt anders”, vertelt Erwin de Boer, bouwmanager ProRail. "Boven ons rijden de bussen en taxi’s gewoon door en lopen reizigers richting hun auto of zijn op doorreis. We zorgen ervoor dat de reiziger zo min mogelijk overlast ervaart van onze werkzaamheden. In juni 2026 zijn wij klaar met de drie trapopgangen. Daarna kan worden gestart met de bouw van het hele busstation. In oktober 2027 is dat klaar en kan de directe verbinding tussen trein en bus in gebruik genomen worden.”
“De vooruitgang die we boeken in onze bouwfase hebben we te danken aan intensief informeren en afstemmen van onze bouwwerkzaamheden met alle partijen binnen het project én rondom ons bouwgebied. Dat is geen gemakkelijke klus en toch krijgen we het samen voor elkaar. Hierdoor ervaren reizigers zo min mogelijk hinder van onze werkzaamheden”, aldus Jeffrey Rundberg, projectmanager Schiphol
Planning
We werken in verschillende periodes. In november en december verwijderen we het laatste deel van het tunneldak. In juni 2026 leveren we de trapopgangen op. Daarna begint de herinrichting van het busplein.
Aangepast treinverkeer bij Schiphol
Dit jaar staan er nog één keer 21 dagen intensieve werkzaamheden gepland op en rondom Schiphol. We werken van zondag 16 november tot maandag 8 december non-stop. Reizigers moeten dan rekening houden met aangepast treinverkeer en meer drukte op de perrons. Meer informatie over wat dat betekent voor jouw reis, vind je in dit nieuwsbericht van NS.
Multimodale Knoop Schiphol
Reizigers kunnen in de toekomst gebruik maken van een verbeterd station Schiphol Airport. Op Schiphol komt in een relatief klein gebied veel functies samen. Om voldoende ruimte te maken voor reizigers zijn aanpassingen nodig aan het station.