Geslaagd weekend in Nunspeet, maar lift nog buiten gebruik
Nieuws
In het Pinksterweekend is een belangrijke stap gezet in het project rond station Nunspeet. Tijdens een buitendienststelling van 100 uur zetten we de laatste paar grote stappen. De onderdoorgang voor langzaam verkeer is open, de perronkap staat op z’n plek en de overweg Elspeterweg is verdwenen.
Lift nog niet in gebruik
In de nieuwe situatie bereiken reizigers met de trap het perron. Voor wie niet met de trap kan, is er een lift beschikbaar. Er is helaas een technische issue met de lift waardoor die het nu nog niet doet. We vinden dat vervelend en doen er alles aan om de lift zo snel mogelijk aan het werk te krijgen.
Is reizen per trein voor jou uitsluitend mogelijk met behulp van een lift? Neem dan contact op met NS Klantenservice via telefoonnummer 030 235 78 22. Zij helpen je verder. Je kunt dan ook in aanmerking komen voor een taxi. In dat geval betaalt ProRail de taxikosten. Deze taxi rijdt jou vanaf of naar het eerstvolgende toegankelijke station.
Hijsen maar
Een van de dingen die moest gebeuren, was het plaatsen van een nieuwe perronkap. Daardoor kunnen reizigers droog vanuit de onderdoorgang het perron op komen. “Het hijsen van de perronkap is een indrukwekkende klus”, aldus bouwmanager Sander van Rijn. “Dat begint al met het ontwerp. De architect heeft met het ontwerp gezorgd dat de nieuwe perronkap en het oude station één geheel vormen. Daarmee is het monumentale karakter bewaard gebleven. Maar het moet dan natuurlijk in de uitvoering wel allemaal precies passen. Het is de bedoeling dat deze nieuwe kap weer 100 jaar mee kan.”
“De hijsoperatie was nog wel even spannend”, gaat Sander verder. “Er zijn veel dingen om rekening mee te houden. We hebben de perronkap voorgebouwd, vlak naast het station. De constructie van de kap moet stevig genoeg zijn om verplaatst te kunnen worden. De hele kap weegt ongeveer 50 ton. We moesten tijdens het hijsen rekening houden met de wind; het waaide best stevig afgelopen vrijdag. Het is ook altijd even spannend of de maatvoering van de perronkap precies zo is, dat de nieuwe kap exact past. Dat ging gelukkig allemaal goed!”
Weg met wissels en overweg
Naast de spectaculaire hijsklus deden we nog meer. “Het gehele station is nu in volle glorie te bewonderen. De onderdoorgang voor fietsers en voetgangers is afgemaakt. Dit betekent dat zij nu ook de sporen veilig kunnen kruisen. De overweg Elspeterweg is verwijderd, net als drie wissels. Er zijn sporen teruggebouwd, bovenleidingen aangepast en we plaatsten een railinzetplaats. Het perron is aangepast en er zijn nieuwe kabels en leidingen aangelegd. Kortom, een heel karwei”, somt Sander op.
Een bijzonder weekend
“Dit was de laatste grote buitendienststelling van het project”, legt Sander uit. “Het zwaartepunt van de klus zit erop. Er werkten zo’n 50 mensen per dag op en rond het station. Zij verzetten het werk met zo’n 40 machines: zoals kranen, graafmachines en vrachtwagens. Het is altijd mooi om te werken aan een project waarvan iedereen blij wordt.”
De komende tijd worden zaken verder afgebouwd. Het gaat om zaken als hekken, trapopgangen, het afbouwen van de fietsenstalling en nog wat kabel- en leidingwerk.
Onderdoorgangen en de omgeving
Bij station Nunspeet maakt de overweg op de Elspeterweg plaats voor twee onderdoorgangen. Autoverkeer, fietsers en voetgangers kunnen straks onder de sporen door. Daarmee verbeteren we niet alleen de bereikbaarheid van Nunspeet, maar maken we het gebied rondom het station veiliger. We passen sporen en wissels aan en zorgen dat het station beter toegankelijk wordt.