Laatste grote stappen in Nunspeet, lift weer in gebruik
Nieuws
Bijgewerkt
In het Pinksterweekend is een belangrijke stap gezet in het project rond station Nunspeet. Tijdens een buitendienststelling van 100 uur zetten we de laatste paar grote stappen. De onderdoorgang voor langzaam verkeer is open, de perronkap staat op z’n plek en de overweg Elspeterweg is verdwenen.
Lift
Bij het publiceren van dit nieuwsbericht was de lift op het station door een technisch storing niet beschikbaar. Inmiddels is dat opgelost. Ook heeft de keuring plaatsgevonden. Dat is nodig omdat het een nieuwe installatie. Reizigers kunnen nu op twee manieren perrons bereiken of verlaten: met de lift of met de trap.
Hijsen maar
Een van de dingen die moest gebeuren, was het plaatsen van een nieuwe perronkap. Daardoor kunnen reizigers droog vanuit de onderdoorgang het perron op komen. “Het hijsen van de perronkap is een indrukwekkende klus”, aldus bouwmanager Sander van Rijn. “Dat begint al met het ontwerp. De architect heeft met het ontwerp gezorgd dat de nieuwe perronkap en het oude station één geheel vormen. Daarmee is het monumentale karakter bewaard gebleven. Maar het moet dan natuurlijk in de uitvoering wel allemaal precies passen. Het is de bedoeling dat deze nieuwe kap weer 100 jaar mee kan.”
“De hijsoperatie was nog wel even spannend”, gaat Sander verder. “Er zijn veel dingen om rekening mee te houden. We hebben de perronkap voorgebouwd, vlak naast het station. De constructie van de kap moet stevig genoeg zijn om verplaatst te kunnen worden. De hele kap weegt ongeveer 50 ton. We moesten tijdens het hijsen rekening houden met de wind; het waaide best stevig afgelopen vrijdag. Het is ook altijd even spannend of de maatvoering van de perronkap precies zo is, dat de nieuwe kap exact past. Dat ging gelukkig allemaal goed!”
Weg met wissels en overweg
Naast de spectaculaire hijsklus deden we nog meer. “Het gehele station is nu in volle glorie te bewonderen. De onderdoorgang voor fietsers en voetgangers is afgemaakt. Dit betekent dat zij nu ook de sporen veilig kunnen kruisen. De overweg Elspeterweg is verwijderd, net als drie wissels. Er zijn sporen teruggebouwd, bovenleidingen aangepast en we plaatsten een railinzetplaats. Het perron is aangepast en er zijn nieuwe kabels en leidingen aangelegd. Kortom, een heel karwei”, somt Sander op.
Een bijzonder weekend
“Dit was de laatste grote buitendienststelling van het project”, legt Sander uit. “Het zwaartepunt van de klus zit erop. Er werkten zo’n 50 mensen per dag op en rond het station. Zij verzetten het werk met zo’n 40 machines: zoals kranen, graafmachines en vrachtwagens. Het is altijd mooi om te werken aan een project waarvan iedereen blij wordt.”
De komende tijd worden zaken verder afgebouwd. Het gaat om zaken als hekken, trapopgangen, het afbouwen van de fietsenstalling en nog wat kabel- en leidingwerk.
Onderdoorgangen en de omgeving
Bij station Nunspeet maakt de overweg op de Elspeterweg plaats voor twee onderdoorgangen. Autoverkeer, fietsers en voetgangers kunnen straks onder de sporen door. Daarmee verbeteren we niet alleen de bereikbaarheid van Nunspeet, maar maken we het gebied rondom het station veiliger. We passen sporen en wissels aan en zorgen dat het station beter toegankelijk wordt.