Grenzeloos goederenvervoer

In 2016 werden 41,5 miljoen ton goederen over het Nederlandse spoor vervoerd. Van kleding en voedsel tot apparaten, auto’s en machineonderdelen. Maar liefst 23 goederenvervoerders verzorgen het vervoer van deze spullen over het spoor. Een trein stoot 80% minder CO2 uit dan een vrachtwagen en spoorgoederenvervoer draagt daarmee bij aan duurzame mobiliteit in Nederland.
Goederenvervoer per sapoor
Kerncijfers goederenvervoer per spoor

Samenwerken voor meer goederen per spoor

Goederen worden zowel over de weg, het water als het spoor vervoerd. Samen met de Havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam hebben we ons tot doel gesteld om het goederenvervoer per spoor te verbeteren en daarmee het aandeel van het vervoer per spoor te vergroten.

Nieuwe goederensporen

We doen dit op allerlei manieren, bijvoorbeeld door de aanleg van speciale goederensporen.  Een voorbeeld hiervan vind je op de tweede Maasvlakte:  een stuk nieuw gewonnen land bij de haven van Rotterdam.  ProRail heeft hier in nauwe samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam, in 2012 12,5 kilometer nieuw goederenspoor in gebruik genomen. In 2014 kwam hier nog een nieuw emplacement Maasvlakte West bij met 18 sporen.

Sporen ontsluiten terminals

Deze goederensporen ontsluiten de Euromax terminal, een van de meest geavanceerde en milieuvriendelijke containerterminals ter wereld. Deze is speciaal ontworpen voor het snel, veilig en efficiënt afhandelen van de allergrootste containerschepen.  De grote terminals vormen het begin- en eindpunt van de containertreinen die door heel Europa rijden.

Meer weten over het spoorgoederenvervoer? Kijk op www.prorail.nl/spoorgoederenvervoer