Grootse verbouwing Utrecht

Nieuws

9 juni 2016

ProRail werkt al zo'n drie jaar aan de spoorvernieuwing rond Utrecht. Vrijwel alles wordt vernieuwd: sporen, bovenleiding, seinen, wissels, kabels, leidingen en perrons. Utrecht Centraal krijgt er twee nieuwe perronsporen en een nieuw perron bij. Bij Lunetten hoeven treinen elkaar niet meer te kruisen en dat levert tijdwinst op. De sporen tussen Utrecht en Lunetten zijn straks verdubbeld van 4 naar 8 sporen. Deze ingrijpende operatie nadert de finish, eind van dit jaar zijn de werkzaamheden grotendeels klaar.

In stappen vernieuwen

Helaas kunnen wij het spoor rond Utrecht niet vernieuwen zonder dat de reiziger er iets van merkt. We kunnen een vernieuwd Utrecht dan ook niet realiseren zonder het begrip en geduld van reizigers. Zo hebben reizigers de afgelopen 3 jaar regelmatig te maken gekregen met telkens veranderende aankomst- en vertrekperrons. Dit omdat we ook perrons en perronsporen vernieuwen.

Waar werken we nu?

ProRail is op Utrecht Centraal nu bezig met de volgende stap die duurt tot 22 augustus 2016. We zijn nu aan de slag met perron 6 (sporen 14 en 15) en we vernieuwen het spoor 12. Tot 22 augustus kunnen reizigers hinder ondervinden doordat er minder sporen beschikbaar zijn om eventuele verstoringen op ander sporen op te vangen. Tot 22 augustus kunnen er geen treinen stoppen op Utrecht Zuilen. Check je reisplanner voor actuele reisinformatie. Vanaf 22 augustus kunnen reizigers weer gebruikmaken van perron 6, rijden er weer treinen over de sporen 12, 14 en 15 en opent het vernieuwde station Utrecht Vaartsche Rijn haar deuren voor reizigers.

Grote vernieuwsstap net afgerond

In het weekend van 28 mei 2016 hebben we een grote vernieuwingsstap gemaakt. Het vernieuwde station Utrecht Lunetten is in gebruik genomen. Ook rijden de Intercity's naar Den Bosch door de tweede dive-under bij Lunetten, dat levert tijdwinst op omdat treinen elkaar niet meer hoeven te kruisen. Bij Houten zijn nu alle nieuwe vier sporen in dienst, waardoor Sprinters en Intercity's elkaar kunnen passeren. En op station Utrecht Centraal is perron 7 (sporen 18 en 19) volledig vernieuwd en in gebruik genomen.

De finish is in zicht

Eind 2016 is de vernieuwing van Utrecht Centraal grotendeels klaar.  De spoorvernieuwing rond Utrecht Centraal heeft als doel om meer treinen van en naar Utrecht kunnen laten rijden. Nu zijn dat er 100 per uur, in de toekomst 150 per uur. Door de sporen te verdubbelen of te vernieuwen ontstaan vaste 'corridors'. Treinen kunnen het station sneller in- en uitrijden of hoeven elkaar niet meer te kruisen.

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers