Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Tussen station Den Haag Centraal en Den Haag Ypenburg is donderdag rond het middaguur een treinstel van NS ontspoord. In de vroege vrijdagochtenduren is de trein afgevoerd. Doordat de herstelwerkzaamheden van aannemer BAM Infra aan het zwaar beschadigde spoor zeer voorspoedig verlopen, rijden er naar verwachting vanaf zondag 10.30 uur weer treinen. De aanvankelijke prognose was maandag 05.00 uur. Check je reisplanner voor vertrek.
ProRail, NS, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de OVV doen onderzoek naar hoe de trein heeft kunnen ontsporen. ProRail heeft voorlopige onderzoeksresultaten met partijen binnen de spoorsector gedeeld om eventuele soortgelijke incidenten direct te voorkomen.
Uit de eerste onderzoeksresultaten lijkt het erop dat er twee wielen van de trein defect zijn geraakt. Door deze defecte wielen is een treinstel van het spoor geraakt. “Zo’n ernstige beschadiging van de wielen is zeldzaam en het is essentieel te achterhalen hoe dit heeft kunnen gebeuren”, zo meldt NS op haar eigen website.
De grote schade aan het spoor, die is veroorzaakt door de ontspoorde trein, wordt zo snel mogelijk hersteld door aannemer BAM Infra. Deze werkzaamheden verlopen tot nu voorspoedig. De prognose is dat er zondagochtend vanaf 10:30 uur weer wat treinen kunnen rijden tussen Den Haag Ypenburg en Den Haag Centraal.
Donderdagnacht is keihard doorgewerkt om de ontspoorde trein af te kunnen voeren. Het treindeel dat uit het spoor stond opgetild is stap voor stap weer in het spoor gezet. ProRails incidentenbestrijding is hier met speciale apparatuur voor uitgerust (zie foto hieronder).
Nadat de trein weg was, kon ProRail de schade aan het spoor vaststellen. Die schade is groot en complex: de trein heeft over tientallen meters het spoor en spoordelen beschadigd. De trein raakte tijdens de ontsporing drie wissels die alle drie beschadigd zijn. Ook moeten we negentien technische lassen (ES lassen) opnieuw aanbrengen. Dat is tijdrovend en omvangrijk werk waar veel inzet van specialistische spoorwerkers en machinerie voor nodig is.
Incidentenbestrijders van ProRail gaan het treinstel hersporen. Een grote operatie, gezien de stand van de trein ten opzichte van het spoor. ProRail en spoorwerkers gaan hier de komende uren tot ver in de nacht mee bezig. Tegen de ochtend verwachten we dat de trein in zijn geheel is weggesleept en inspecteren we de mogelijke schade aan de spoorbaan.
De schade aan het spoor moet nog definitief vastgesteld worden. Zoals het er nu uitziet, moeten we flink herstelwerk verzetten. Er is schade aan bouten, dwarsliggers en spoorstaven. Mogelijk is de schade nog groter, als het wissel waar de trein nu bovenop staat (deels) vervangen moet worden.
Bij het incident zijn gelukkig geen gewonden gevallen. De reizigers zijn in de middag per trein geëvacueerd om hun reis te kunnen vervolgen. Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) doet onderzoek naar de oorzaak van het incident en is ter plaatse geweest. Ook ProRail heeft het incident in onderzoek.
Het is nog onbekend wanneer er weer treinen kunnen rijden van en naar Den Haag Centraal. De verwachting is dat de herstelwerkzaamheden gedurende de nacht (hersporen en afvoeren trein) een flink deel van de dag (herstel spoor) in beslag zullen nemen.
Als gevolg van het incident rijden er geen treinen tussen de stations Den Haag Centraal en Den Haag Ypenburg. Raadpleeg voor vertrek de reisplanner.
11 maart 2020
3 maart 2020
2 maart 2020
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.