Gunning eerste contract directe verbinding Eindhoven-Düsseldorf
Nieuws
ProRail past de komende jaren het spoor aan tussen Eindhoven en Venlo. Zo maken we een directe verbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf mogelijk. Het contract voor het eerste deel van dit project is gegund aan aannemer Dura Vermeer.
Snellere wissels
Het gaat om aanpassingen aan het spoor op het emplacement aan de oostzijde van Eindhoven Centraal. Hiermee is de eerste mijlpaal van dit project bereikt. Aannemer Dura Vermeer voert in opdracht van ProRail de werkzaamheden uit voor het eerste contract van het project intercity Eindhoven-Düsseldorf.
Op het emplacement aan de oostzijde van Eindhoven Centraal worden een aantal wissels vervangen door snellere wissels. Hierdoor kunnen treinen sneller over de wissels heen. Treinen kunnen daarna sneller het station kunnen in- en uitrijden en er ontstaat extra ruimte op het spoor. Ook worden de bovenleiding, seinen en treinbeveiliging rondom deze wissels aangepast. Het grootste deel van deze werkzaamheden vindt plaats in juni 2026.
Directe treinverbinding
Een directe treinverbinding met Düsseldorf vanuit Eindhoven is een verbetering van de bestaande internationale dienstregeling. De intercity zal in Nederland stoppen in Venlo en Helmond. Dat is één trein meer per uur en zo kunnen we op dit traject meer reizigers vervoeren. Ook sluit het aan bij de ambities van het rijk en de regio om internationaal treinverkeer te stimuleren.
Extra intercity
De snellere wissels komen er ook voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Dit maakt een extra intercity tussen Eindhoven-Tilburg-Breda mogelijk. In de toekomst kunnen er dan vier in plaats van twee intercity’s per uur rijden tussen Breda en Eindhoven.
Meer nieuws
-
Jaarlijkse kranslegging en twee minuten stilte bij Inktpot
4 mei 2025
-
ProRail ondertekent bestuurlijk akkoord netcongestie
31 maart 2025
-
Door boot naar Texel, steekt spoorwerk drie jaar later van wal
27 februari 2025