Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Nog even en de Calandbrug is niet langer een bottleneck voor spoorgoederenvervoer tussen de Rotterdamse Haven en het achterland. Door de Havenspoorlijn te verleggen via het nieuwe Theemswegtracé, kunnen goederentreinen straks zonder oponthoud doorrijden. In een grote buitendienststelling van 2 tot en met 8 november vroeg in de ochtend sluit ProRail het Theemswegtracé aan op de Havenspoorlijn.
De buitendienststelling van zes dagen is nodig om het nieuwe tracé van ruim 4 kilometer op de bestaande Havenspoorlijn aan te sluiten en te testen. Dat betekent dat er in die periode geen spoorgoederenvervoer mogelijk is op dit deel van de Havenspoorlijn en dat veel goederentreinen stilstaan, in Nederland en in Europa. ProRails programmamanager Arjan Olsthoorn vertelde eerder dit jaar over de grote impact van deze buitendienststelling.
ProRail heeft de logistieke mogelijkheden op het spoor in kaart gebracht die nog wél beschikbaar zijn. Zo wordt het tijdens de buitendienststelling extra druk op de emplacementen Waalhaven en Pernis. De terminals op deze emplacementen, waar containers overgeladen worden van vrachtschepen op de treinen of ander verkeer, zijn 24/7 open om extra vervoersmogelijkheden te faciliteren.
Na het aansluiten van het Theemswegtracé op de Havenspoorlijn hoeft spoorgoederenvervoer niet meer via de Calandbrug. Deze brug gaat meerdere keren per dag open voor vrachtschepen die voorrang hebben op alle andere verkeer. Dat betekent dat goederentreinen bij elke opening moeten wachten en dus vertraging oplopen. Ook wordt de Calandbrug, die aan het einde van haar levensduur is, geplaagd door storingen. Het Theemswegtracé maakt een einde aan deze vertragingen en biedt ook de mogelijkheid om dagelijks meer goederentreinen te laten rijden.
Het Theemswegtracé is een viaduct van 4 kilometer lang met twee stalen boogbruggen. Onder leiding van het Havenbedrijf Rotterdam startte de bouw door bouwcombinatie SaVe in 2017, geen gemakkelijke klus in een projectgebied vol kabels en leidingen. In 2021 kon het spoor op het viaduct worden geplaatst door aannemer VolkerRail. Een overzichtsfilmpje van het hele project is te zien op de site van het Havenbedrijf.
8 juni 2022
17 mei 2022
21 april 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.