Herfstmaatregelen op het spoor

Nieuws

Gepubliceerd op 30 september 2022

In de herfst neemt ProRail samen met NS extra maatregelen om hinder op het spoor tegen te gaan. Met de aanvang van dit seizoen kunnen we te maken krijgen met gladde sporen. Dit komt doordat treinwielen boombladeren tot een gladde moes verrijden. Op sommige plaatsen kunnen treinwielen daardoor grip verliezen en doorslippen, wat tot treinvertragingen kan leiden.

Nieuwe Sandite-installaties

Om problemen te voorkomen maken NS en ProRail het spoor al enkele jaren succesvol stroever met een speciale gel die ‘Sandite’ heet. Deze gel is een mix van zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel. Dit goedje zorgt voor meer grip en daardoor kunnen de treinen goed blijven optrekken en remmen, waardoor ze volgens beter schema kunnen blijven rijden. ProRail kan op basis van een speciaal ‘bladvalweerbericht’ bepalen waar Sandite preventief moet worden aangebracht. En machinisten geven eventuele gladde plekken door, waar Sandite toegepast kan worden.

Een gewone reizigerstrein rijdt de Sandite over het spoor uit. Vanaf deze herfst zet NS daarvoor acht SLT-Sprinters in, want de SGM-Sprinters die dit altijd deden, rijden niet meer. Als het nodig is kan ProRail ook nog vier extra treinen inplannen die via een containerinstallatie Sandite aanbrengen.

  • Sandite is een mix van zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel
    Sandite is een mix van zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel
  • In een werkplaats van NS wordt een Sandite-installatie geïnstalleerd in een SLT-Sprinter
    In een werkplaats van NS wordt een Sandite-installatie geïnstalleerd in een SLT-Sprinter
  • In een werkplaats van NS wordt een Sandite-installatie geïnstalleerd in een SLT-Sprinter
    In een werkplaats van NS wordt een Sandite-installatie geïnstalleerd in een SLT-Sprinter
  • Treinwielen kunnen door bladeren op het spoor grip verliezen en doorslippen
    Treinwielen kunnen door bladeren op het spoor grip verliezen en doorslippen

Wiel Rail Conditionering

De afgelopen twee jaar is geëxperimenteerd met Wiel Rail Conditionering (WRC) op het hoofdrailnet. Deze methode is normaal gesproken bedoeld om onder meer geluidshinder van het contact tussen wielen en rails te verminderen. WRC wordt via een installatie op het spoor aangebracht. Er waren aanwijzingen uit eerdere regionale pilots dat WRC ook zou kunnen bijdragen aan het voorkomen van gladde sporen: mindere aanhechting van vuil- en bladmoes op het spoor. De onderzoeksresultaten wijzen uit dat dit niet zo goed werkt als gehoopt. Daarom is de proef gestopt en maken we nu alleen nog gebruik van Sandite om sporen stroever te maken.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers