Herfstmaatregelen van start

Nieuws

9 oktober 2017

ProRail start 9 oktober met de herfstmaatregelen. Dit betekent onder andere dat de geltreinen weer rijden en dat vijf overwegen iets langer dichtblijven.

Bekijk: Het glad worden van de rails

Overwegen iets langer dicht

Als het spoor glad is kunnen treinen minder goed remmen. Om te voorkomen dat treinen doorglijden en op een open overweg terechtkomen passen we in de herfst de instellingen bij vijf overwegen aan. Zodra de trein het station komt binnenrijden, sluit de overweg achter het station sneller dan anders. Dit voorkomt gevaarlijke situaties op overwegen. Voor automobilisten, fietsers en voetgangers betekent dit iets langer wachten bij de overweg. We passen de overwegen aan op bij volgende stations: Baarn (Van Heutzlaan), Den Dolder (Dolderseweg), Dalfsen (overpad bij station), Wierden (Hexelseweg) en Haren (overpad bij station).

Geltreinen tegen gladde sporen

Om gladde sporen tegen te gaan zetten ProRail en NS geltreinen in. Deze geltreinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - op het spoor. De combinatie van regen- en bladval zorgt voor gladde smurrie op het spoor, waardoor treinen geen goede grip hebben. Het aantal geltreinen breiden we deze herfst uit van 10 naar 12. Vanaf 9 oktober gaan ze weer rijden. ​

Sandite maakt de sporen minder glad, waardoor de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. Vorig jaar smeerden we in totaal  89350 liter gel op het spoor. 

Hoe werken de geltreinen?

De geltreinen smeren een gel vanuit de trein op het spoor. Dit maakt de sporen minder glad, wat ervoor zorgt dat de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen. Deze worden met GPRS aangestuurd, zodat de gel aangebracht wordt voor of na de stations, waar de treinen optrekken of afremmen. Vier andere treinen zet ProRail klaar op strategische locaties (Eindhoven, Roosendaal en Amersfoort 2x) in het land en kunnen flexibel ingezet worden waar nodig.

Hollands probleempje?

Een typische Hollandse probleempje die gladde sporen? Nee, bijna alle Europese landen hebben last van gladde sporen door bladval. Sandite wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door de spoorwegen in Ierland en Groot-Brittannië.

Minuutje extra

Naast het rijden van geltreinen, hebben NS en ProRail in de herfst ook de vertrek- of aankomsttijden op zo’n vijftien trajecten met een minuutje veranderd om treinen langzamer te kunnen laten optrekken. Ook zorgt ProRail ervoor dat bomen gesnoeid worden langs het spoor en dat er extra storingsploegen paraat staan bij bijvoorbeeld verwachte storm. Ook staan de incidentbestrijders van ProRail altijd klaar om snel eventuele bomen en takken van het spoor te halen.

Lees in dit nieuwsbericht meer over de herfstmaatregelen die we nemen op deze pagina: weersinvloeden herfst en over onze incidentbestrijders lees je meer op deze webpagina: incidentenbestrijding

 

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers