Het afgelopen weekend: een terugblik

Nieuws

Gepubliceerd op 9 februari 2021

Terwijl veel Nederlanders genoten van het witte weekend, hebben honderden ProRailers en collega’s van de onderhoudsaannemers enorm hard gewerkt om de sporen berijdbaar te houden. Maar al gauw werd duidelijk dat er met dit extreme weer eigenlijk geen beginnen aan was. Dat merkte ook Gepke Bisschops, manager dagelijkse operatie bij ProRail.

Alle mogelijke voorbereidingen getroffen

“We wisten donderdag al dat het hard zou gaan sneeuwen. Toen hebben we de besluitvorming opgezet en wisten we wat er te verwachten was. We konden met een gerust hart op vrijdag het weekend in, omdat we wisten dat we samen met alle betrokkenen alle mogelijke voorbereidingen hadden getroffen. De wisselverwarming werkte goed en de aannemers waren goed op de hoogte gesteld en voorbereid”, vertelt Gepke over de aanloop naar het winterweer.

Ineens liep het echter storm met het slechte nieuws. “Zaterdagnacht zagen we in een grote strook van oost naar west het aantal storingen in een zeer versneld tempo toenemen. Daarom hebben we zondagochtend besloten niet te starten met de dienstregeling. Dat was zonde, want bij rijdende treinen weet je veel beter wat je moet repareren. Nu stonden we naar stilstaande infra te kijken.”

  • Sneeuw tussen Zwolle en Kampen dit weekeinde
    Sneeuw tussen Zwolle en Kampen dit weekeinde
  • Station Kampen Zuid afgelopen zondag
    Station Kampen Zuid afgelopen zondag
  • Sporen in de sneeuw bij Oldenzaal
    Sporen in de sneeuw bij Oldenzaal

On-Nederlandse omstandigheden

De monteurs van de aannemers kregen te maken met weer wat we in Nederland niet meer gewend zijn. “Het was de combinatie van harde wind met sneeuw die kou en forse problemen veroorzaakte. Deze zogenaamde “stuifsneeuw” hebben we in Nederland in geen tien jaar gehad. Ik had een monteur aan de lijn, die vertelde me dat hij na het schoonblazen van een wissel maar even hoefde om te draaien waarna die hele wissel weer onder de sneeuw en ijs zat. Dat is vechten tegen de bierkaai, daar word je niet goed van.”

Dus werd het plan om de belangrijkste wissels te prioriteren. “Voor de zondag hebben we toen besloten om Verkeersleiding te vragen welke wissels belangrijk waren om vrij te hebben voor een redelijke opstart van het treinverkeer. Daar hebben we prioriteit aan gegeven en dit resulteerde in enige vorm van rust in de tent. In de nacht van zondag op maandag hebben onze mensen van het Asset Control Center, de aannemers en hun achterban zich uit de naad gewerkt, waardoor  er maandagochtend weer redelijk wat treinen konden rijden.”

Het was de combinatie van harde wind met sneeuw die forse problemen veroorzaakte. Deze “stuifsneeuw” hebben we in Nederland in geen tien jaar gehad.

Gepke Bisschops manager dagelijkse operatie bij ProRail

Zweden en Zwitserland

De vergelijking met andere landen is volgens Gepke niet realistisch. “Bij elke sneeuwbui worden de klassiekers weer van stal gehaald. Zweden bijvoorbeeld is berekend op dit soort winters weer, maar als ze een periode van droge en verzengend hete zomerdagen hebben zoals bij ons, hebben ze daar ook zo hun problemen. Als je naar de Zwitsers kijkt, die hebben een stalen regime. Die rijden ook niet bij sneeuwval, maar graven eerst alles uit. We doen het ook anders dan in Duitsland: die trekken van tevoren al de stekkers eruit, terwijl wij de insteek hebben het gewoon op te kunnen vangen. Bovendien had alleen Noord-Duitsland last van de sneeuw, waardoor ze iedereen in Zuid-Duitsland naar het noorden konden sturen. Maar desondanks reed het daar ook niet.”

Tijden veranderen

Bovendien was ook vroeger niet altijd alles beter. “Tijden veranderen en wij veranderen mee. Wij hebben geen seinhuizen meer waar mensen met een bezem zitten en ook geen bemenste wachtposten meer overal. Het is een politieke en economische keuze geweest en wat mij betreft een heel verstandige. Een enkele keer per jaar hebben we dan een paar dagen hiermee te maken en daarna rijdt het weer.”

Voor de komende dagen is Gepke optimistisch. “We gaan nu kijken hoe we weer langzaam en vooral beheerst gaan opschakelen, waarbij we voor vervoerders zo voorspelbaar mogelijk willen zijn. We gaan schakelen met aannemers om te zien hoeveel mankracht zij hebben om sporen schoon te maken. En dan denk ik dat we met een dag of twee wel weer in redelijk normale omstandigheden zitten. In de loop van volgende week evalueren we dit onstuimige weekend waardoor we volgende keer weer nét iets beter voorbereid zijn.”

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers