Hinder door storing op Kijfhoek

Gepubliceerd op 24 november 2020 - Laatste update: 28 november 2020 4:20 uur

Een hoofdrailrem op goederenemplacement Kijfhoek functioneert momenteel niet. Dit blijkt nadat er eerder werkzaamheden aan deze hoofdrailrem zijn geweest. We werken hard aan een oplossing. Wanneer de problemen verholpen zijn, is helaas nog niet bekend. Deze storing heeft forse gevolgen voor het wagenladingvervoer van DB Cargo. ProRail betreurt dat.

Werkzaamheden

In de week van 7 – 15 november is er gewerkt aan de eerste hoofdrailrem op goederenemplacement Kijfhoek. Tijdens deze werkzaamheden is de hoofdrailrem volledig uit elkaar gehaald, het frame vervangen en weer in elkaar gezet. Toen de werkzaamheden afgerond waren, bleek dat de rem niet goed meer werkte. De hoofdrailrem maakt onderdeel uit van de sorteerheuvel die wordt gebruikt om met behulp van de zwaartekracht goederentreinen opnieuw te sorteren.

Overlast

De gevolgen van de storing voor het wagenladingvervoer zijn fors. De storing komt op een ongelukkig moment. Het wagenladingverkeer kent in het najaar traditiegetrouw een vervoerspiek. Er is weliswaar nog een tweede hoofdrailrem, maar de heuvelcapaciteit is door de storing gehalveerd. Goederentreinen ondervinden hierdoor flinke vertragingen. ProRail betreurt de overlast die onze partners in de keten hierdoor ondervinden. ProRail en DB Cargo onderhouden intensief contact over de ontwikkelingen. We zetten alles op alles om de storing zo snel mogelijk op te lossen en kijken daarbij ook naar alternatieven in logistiek. 

Heuvel

Om de treinen op Kijfhoek te sorteren naar eindbestemming duwt een locomotief wagens over een heuvel. Via die heuvel zorgen we er op een slimme en geheel geautomatiseerde manier voor dat alle wagens worden gesorteerd en naar de juiste bestemming gaan. Dit proces heet ‘heuvelen’. Dagelijks worden zo’n 600 à 700 wagens ‘geheuveld’. Zodra de wagen over de heuvel is, rolt die vanzelf naar beneden. Via computergestuurde wissels komt elke wagen op het juiste spoor terecht. Speciale ‘railremmen’ – ook automatisch aangestuurd – zorgen ervoor dat de snelheid van de wagens zo wordt gestuurd dat deze op het juiste punt tot stilstand komen. Nergens anders in Nederland gebeurt het sorteren op deze manier.

Onderhoud Kijfhoek

De sporen van Kijfhoek worden intensief gebruikt. Groot onderhoud is noodzakelijk om te garanderen dat we treinen efficiënt kunnen blijven samenstellen. Het heuvelsysteem kwam eind jaren ’90 in gebruik en is inmiddels aan vernieuwing toe. We vervangen de komende jaren de sporen, dwarsliggers, spoorgrind en wissels op Kijfhoek. Met deze grootschalige vernieuwingen, van zowel het technische systeem als de infrastructuur buiten, werken we aan een veilig, efficiënt en betrouwbaar emplacement Kijfhoek voor de toekomst.

Beginpunt Betuweroute

Op Kijfhoek, het beginpunt voor het A15-tracé van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa. Met 50 hectare, 43 verdeelsporen, 14 aankomstsporen en 12 opstelsporen is Kijfhoek het grootste goederenemplacement van Nederland. Gelegen tussen Barendrecht en Zwijndrecht, vormt Kijfhoek de schakel tussen de Nederlandse havens en grote industriële gebieden in Nederland en Europa.

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers