Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Bouwcombinatie Nieuw-Zuid heeft een officiële ‘go’ gekregen voor de volgende fase van de stationsvernieuwing bij Amsterdam Zuid. Deze bouwcombinatie bestaat uit Mobilis, Boskalis en Van Gelder. Het gaat om de verbreding en verhoging van de huidige stationspassage (de Minervapassage) en de aanpassing van de treinperrons. Deze volgende fase start in 2026.
Op 26 augustus 2021 tekenden betrokken partijen voor de eerste fase van het contract. De eerste fase bestond uit de bouw van een extra reizigerstunnel: de Brittenpassage. Bouwcombinatie Nieuw-Zuid is momenteel volop bezig met de bouw hiervan. Dit naar tevredenheid van Zuidasdok.
De bouw van de volgende fase van de stationsvernieuwing start in 2026. De officiële ‘go’ is van belang om nu al te kunnen beginnen met het ontwerp en de voorbereiding. Ook deze fase van de stationsvernieuwing gaat impact hebben op het trein-, metro- en wegverkeer. Dit vraagt om tijdige afstemming met alle betrokken vervoerders en beheerders.
De Minervapassage wordt een stuk breder: 40 meter breed tussen de winkels. Daarnaast wordt hij veel hoger en komt er meer ruimte voor stationsvoorzieningen. Ook wordt in deze fase een ondergrondse fietsenstalling gebouwd en worden de perrons voor de treinen verder verbreed en overkapt.
Om het functioneren van het station tijdens de verbouwing niet te belemmeren, worden voorafgaand aan het werk de treinperrons tijdelijk verlengd tot boven de Parnassusweg. Als het werk klaar is worden deze perronverlengingen weer verwijderd. De vernieuwde Minervapassage blijft de hoofdentree van station Amsterdam Zuid. Deze blijft net als nu dienst doen als verbindingsroute tussen het Zuidplein en het Gustav Mahlerplein.
Erik van Weesep, Projectdirecteur van Bouwcombinatie Nieuw-Zuid: “We zijn erg blij met deze vervolgopdracht. De intensieve samenwerking met Zuidasdok kan hiermee efficiënt worden voortgezet. De opgedane ervaring kan op tijd worden verwerkt in een goede voorbereiding voor de nieuwe fase. Hierdoor wordt hinder goed beheerst en heeft de organisatie voldoende tijd tussen voorbereiding en uitvoering. Ook deze fase zal weer een olympische prestatie worden in deze uitdagende omgeving.”
Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al ruim 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad worden dat er zeker drie keer zoveel: 250.000 reizigers per dag in 2030.
3 oktober 2023
28 september 2023
28 september 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.