Internationaal treinverkeer: Waar blijven Easytrain en Googletrain?

“Klimaatverandering is een wake up call voor iedereen. Het is tijd dat het minder om winst en efficiency draait en meer om duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid.” Aan het woord is Reinout Wissenburg, manager strategische duurzaamheid bij ProRail. “Ook bij ons is een omslag gaande en onderzoeken we hoe we meer mensen de trein in krijgen. Als vormende kracht in de ov-sector zijn we dat aan onze stand verplicht.”

Kans voor het spoor 

“Te lang hebben we de grote rol die de trein heeft binnen duurzame mobiliteit over het hoofd gezien,” vindt Reinout. “Dat is logisch, want treinen waren nooit als milieuvriendelijk vervoer bedacht en reden nota bene op kolen en diesel. Duurzame mobiliteit is pas een issue geworden toen de omvang van de klimaatcrisis tot ons doordrong. Elektrische mobiliteit bleek de reddende engel, liefst met duurzaam opgewekte energie. Een kans voor het spoor!” 

Concurrentie aangaan met luchtvaart 

Voor Reinout is het duidelijk: “Om een echte slag te slaan in duurzame mobiliteit, moeten we de concurrentie aangaan met het luchtverkeer en Europese internationale spoorlijnen nieuw leven inblazen. Een reis per trein is schoner en comfortabeler dan per vliegtuig en je arriveert ook nog eens midden in de stad. Dat kun je van een vliegtuig niet zeggen.”  

Lees verder onder de foto.

Internationaal treinverkeer, Rotterdam Centraal

Meer investeren in internationale treinreizen 

Reinout betreurt het gebrek aan durf bij overheden en vervoerders om meer te investeren in internationale reizen. “Ze hebben het uit hun handen laten glippen. Nog niet zo lang geleden reden tussen Amsterdam en Kopenhagen frequent (nacht)treinen. Een aantal ervan is opgeheven, maar de infra – en de ruimte voor treinen – is er nog. Waarom doen we daar niet meer mee?  

Roep om meer vervoerders 

Volgens Reinout moet ook de concurrentie op het spoor toenemen. Door het opengooien van de vliegmarkt, zijn de ticketprijzen enorm gezakt, terwijl treintickets nog steeds erg duur zijn. We leggen het af op prijs, reistijd en garantie. “Wat zou het mooi zijn als we internationale treinreizen net zo makkelijk kunnen boeken als een vlucht. Op het internet vind je de gegevens van alle vluchten en vliegtuigmaatschappijen in een paar muisklikken. Een laagdrempelige publieke dienst zou het spoor goed doen. Waar blijven Easytrain en Googletrain.com? Ik gun de spoormarkt hetzelfde succes en ondernemerschap. En met een beetje goede wil reduceren we de dan ook de CO2-uitstoot.” 

Lees verder onder de foto.Internationaal treinverkeer, Rotterdam Centraal

Corridors en aanbestedingen 

Reinout grossiert in ideeën om het reizigersvervoer per spoor te intensiveren. “Waarom laten we reizigerstreinen niet, net als goederentreinen, in een corridor rijden? Door een traject van begin tot eind voor een specifieke lijn te reserveren, kan je een enorme tijdwinst maken. Dat is het onderzoeken waard. We doen het al een klein beetje van Amsterdam naar Parijs met de TGV, maar tot Marseille of Barcelona zou mooier zijn.” Ook moeten we het aanbesteden van internationale treindiensten binnen Europa onder de loep nemen. Vervoerders die voldoen aan de voorwaarden voor prijs, kwaliteit, duurzaamheid en veiligheid, kunnen meedoen. “Het stimuleert de vrije markt en tegelijkertijd houdt de overheid óók een vinger aan de pols.”  

Duurzame mobiliteit

Bij ProRail kijken we altijd vooruit. Om mensen, steden en bedrijven op een duurzame manier en innovatieve oplossingen met elkaar te blijven verbinden. Wil jij hieraan meewerken? Kijk eens op werkenbijprorail.nl. Reinout is van 3 tot en met 7 augustus ook te volgen via het Instagramaccount van ProRail

Gepubliceerd op