Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Station Haarlem krijgt dit jaar een uitgebreide ‘perron-make over’. De wanden van vijf perrons worden schoongemaakt en gerestaureerd. In het afgelopen weekend is het eerste perron succesvol hersteld. Jeroen Monnik is bouwmanager van ProRail. Samen met aannemersbedrijf K_Dekker bouw & infra heeft hij deze speciale klus op zich genomen. Hij vertelt over de werkzaamheden.
Jeroen: “De architectuur van dit rijksmonument is schitterend. Mooie perronkappen met een enorme boogwijdte, kleurrijke wandtegels, wachtkamers met houtsnijwerk op het middenperron. Het is het enige station in Nederland dat is gebouwd in de ‘art nouveau’-stijl ofwel Jugendstil. Hier willen we absoluut ons best voor doen. Over honderd jaar moet dit station nog steeds in uitstekende staat zijn en als een van de markantste gebouwen van Haarlem gelden. Gelukkig hebben we hierbij de steun van Monumentenzorg. Zij adviseren ons bij de herstelwerkzaamheden.”
In de loop der jaren zijn de perronwanden verslechterd. De voegen van het metselwerk zijn hier en daar verpulverd waardoor de wanden wat verzakken. Ook de natuurstenen perronrand vertoont slijtageplekken.
Jeroen: “We restaureren het station in de stijl van vroeger. Hiervoor hebben we een bedrijf ingehuurd dat gespecialiseerd is in monumentenzorg. De experts van dit bedrijf halen heel zorgvuldig de oude voegen uit het metselwerk en plaatsen er nieuw voegsel voor terug. Dit nieuwe voegsel is vergelijkbaar met dat wat vroeger werd gebruikt. De kleur en samenstelling is na uitgebreid onderzoek nagemaakt en toegepast. Ook de afgebrokkelde stenen randen worden netjes hersteld. Het is echt een monnikenwerkje!”
Omdat het station een rijksmonument is, werken we volgens de richtlijnen van Monumentenzorg. Hierbij gaat ‘behouden’ boven ‘vernieuwen’. Jesse Ordeman werkt bij de aannemer als projectcoördinator.
Jesse: “Er zijn hoge kwaliteitseisen gesteld aan het werk. Daarom hebben we restauratiespecialisten ingezet. Deze experts moesten bovendien werken in de zogenoemde spoorbak waardoor er geen treinen konden rijden. Dit alles maakte het een complexe puzzel. We hebben vooraf een nauwkeurige planning gemaakt, waarbij iedereen van minuut tot minuut wist wat hij moest doen. Dat heeft geholpen; de klus is op tijd en foutloos afgemaakt. Een hele zorg minder!”
De vervolgwerkzaamheden aan de perrons doen we in vier geplande weekenden later dit jaar. In elk weekend wordt één perron aangepakt. Wij werken in deze weekenden aan station Haarlem:
In deze weekenden rijden er minder treinen. Raadpleeg voor vertrek de reisplanner van jouw vervoerder.
5 december 2023
9 oktober 2023
24 augustus 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.