Keuze tram bepalend voor stationsontwerp Rotterdam Stadionpark

Nieuws

ProRail werkt aan het ontwerp voor het nieuwe station Rotterdam Stadionpark en de aansluiting op de nieuwe tramverbinding. Samen met ingenieursbureau RHDHV en architectenbureau Benthem Crouwel maakten we een schetsontwerp voor het station, de sporen en een traverse over het spoor. Daarbij staat een soepele overstap tussen trein en tram centraal. ProRail doet dit in nauwe samenwerking met onder meer de gemeente Rotterdam en NS.

Betere verbinding

De keuze voor het ov-systeem is bepalend voor de aansluiting tussen ov en het station. Deze week werd bekend dat er bij voorkeur een tramverbinding komt over de toekomstige stadsbrug tussen Kralingse Zoom en Zuidplein. Het huidige station Rotterdam Stadion is nu alleen in gebruik bij evenementen. Straks wordt dit een station waar zes treinen per uur stoppen en waar je kunt overstappen van tram naar trein en omgekeerd. De bereikbaarheid tussen de oost- en zuidkant van de stad verbetert dan aanzienlijk. Dit is goed nieuws voor de omgeving.

Onderwerpen die de komende maanden worden uitgewerkt zijn onder andere hoe het spoor kan worden overgestoken. En waar de perronopgangen en de haltes van het OV moeten komen zodat de overstap zo makkelijk en snel mogelijk gaat. Dat alles zó, dat de reguliere reizigersstromen en bezoekers van wedstrijden in De Kuip elkaar op piekmomenten niet in de weg zitten. Onder leiding van de gemeente wordt gewerkt aan een ontwerp voor de stationsomgeving.

Omgeving kan meedenken

ProRail en gemeente Rotterdam doen dit niet alleen. Buurtbewoners, geïnteresseerden en andere belanghebbenden kunnen de komende maanden meedenken. Over welke uitstraling het station moet krijgen bijvoorbeeld en hoe dit het best in de omgeving kan passen. Ook de oversteek tussen de wijken is belangrijk. De goederenopstelsporen verdwijnen mogelijk. Zo komt er ruimte voor een kortere traverse die de oversteek van en naar het gebied Stadionpark aantrekkelijker maakt. 

Lees meer over de nieuwe stadsbrug en tramverbinding Lees meer over de nieuwe stadsbrug en tramverbinding

MIRT-project Stadsbrug en OV

Station Rotterdam Stadionpark is onderdeel van het MIRT-project Stadsbrug en OV, een gezamenlijk project van het ministerie Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijk Ordening, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en gemeente Rotterdam.

MIRT staat voor meerjarenprogramma infrastructuur, ruimte en transport. Samen zijn de vier partijen de opdrachtgever voor de nieuwe stadsbrug, met het hoogwaardig openbaar vervoer en het station Rotterdam Stadionpark. 

Station Rotterdam Stadionpark

Het station Rotterdam Stadion bij De Kuip is nu alleen in gebruik bij evenementen. We bouwen dit huidige evenementenstation om tot een nieuw station en deze krijgt de naam: Rotterdam Stadionpark. Dit nieuwe station wordt opgenomen in de dienstregeling en wordt dagelijks in gebruik genomen.

Lees meer over dit project Lees meer over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers