
Rotterdam : Station Rotterdam Stadionpark
Het bestaande station Rotterdam Stadion bij De Kuip is nu alleen in gebruik bij voetbalwedstrijden. We bouwen dit evenementenstation om tot een station met dagelijks zes treinen per uur tussen Dordrecht en Den Haag. Dit station krijgt de naam Rotterdam Stadionpark.
- Locatie
- Rotterdam
- Startdatum
- 2031
- Einddatum
- 2034
Kortere reistijd
De regio Rotterdam groeit. Aan de oostkant van de stad komen, aan beide zijden van de Maas, ongeveer 30.000 nieuwe woningen bij. Er komen dus heel veel mensen bij. Daarom worden er nieuwe reisroutes De bouw gaat samen met de komst van een nieuwe stadsbrug tussen IJsselmonde en Kralingen. Over de brug gaat een snelle tram rijden waardoor brug, tram en station samen een nieuwe verbinding vormen waarmee je je sneller en makkelijker door de stad en regio beweegt. Woningen, werk, school en andere voorzieningen worden beter en sneller bereikbaar. De kortere reistijd betekent meer kansen voor iedereen - er komen meer banen en opleidingen binnen handbereik.
Op initiatief van de ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeente Rotterdam, is hiervoor het MIRT-project ‘Stadsbrug en OV' gestart. Gezamenlijk met de initiatiefnemers en belanghebbenden wil ProRail een mooi en duurzaam station realiseren dat klaar is voor de toekomst. In overleg met bewoners, ondernemers en organisaties werken we de plannen verder uit voor het nieuwe station Rotterdam Stadionpark.
Lees hier meer over Stadsbrug en OV Lees hier meer over Stadsbrug en OV
We werken samen
In overleg met bewoners, ondernemers en organisaties werken we de plannen verder uit voor het nieuwe station Rotterdam Stadionpark. Wil jij meedenken? Op deze projectpagina lees je hoe je dat kunt doen, zodra hier meer bekend over is. Heb je nu al vragen? Neem dan gerust contact op.
Een vernieuwd station Rotterdam Stadionpark
ProRail werkt aan het ontwerp en de bouw van het nieuwe station Rotterdam Stadionpark. Uitgangspunt is dat er zes treinen (Sprinters) per uur in beide richtingen rijden; in de toekomst wellicht acht treinen. Daarvoor moeten we het huidige station Rotterdam Stadion aanpassen. We verplaatsen bijvoorbeeld enkele sporen, werken aan de perrons en de wissels en er komt een tramhalte. Met een nieuwe loopbrug over het spoor kunnen mensen in de omliggende wijken het station straks per fiets en te voet goed en veilig bereiken, en ook eenvoudig naar de andere kant van het spoor. Ook zorgen we voor nieuwe stationsvoorzieningen, zoals bankjes, prullenbakken en toegangspoorten.
De komende jaren werken we de plannen voor het nieuwe station Rotterdam Stadionpark verder uit. Dat doen we in overleg met bewoners, ondernemers en organisaties. Wil je meer weten over het project Stadsbrug en OV? Of wil je weten hoe jij een bijdrage kunt leveren aan het project of hoe je kunt meedenken over het station? Kijk dan op de website. Daar vind je ook de antwoorden op de meest gestelde vragen.
Bekijk de website van Stadsbrug en OV Bekijk de website van Stadsbrug en OV
Samenhang met andere projecten
De gemeente Rotterdam werkt, samen met ProRail, aan de plannen voor de stationsomgeving. Daarnaast spelen er andere projecten en ontwikkelingen in het gebied waardoor een integrale aanpak nodig is, zoals bijvoorbeeld de MIRT-verkenning Oude Lijn. In nauw overleg met interne en externe partijen, bewaken we de samenhang in alle plannen voor een succesvol resultaat.
Lees meer over project Oude Lijn Lees meer over project Oude Lijn
Meer informatie
Stadsbrug en OV Oostflank Rotterdam Stadsbrug en OV Oostflank Rotterdam
Oostflank Rotterdam Oostflank Rotterdam
In samenwerking met
Nieuws over dit project
-
Zes treinen per uur op nieuw station Rotterdam Stadionpark
3 oktober 2025
-
Keuze tram bepalend voor stationsontwerp Rotterdam Stadionpark
15 april 2025
-
Planuitwerking voor nieuw station Rotterdam Stadionpark van start
29 november 2024