Kruiswisselpuzzel gelegd bij opstelterrein Nijmegen
Nieuws
Aan de westzijde van station Nijmegen bouwen we een opstelterrein, een grote parkeerplaats voor treinen. Om met een trein naar, van en over het opstelsterrein te kunnen rijden zijn wissels nodig. Deze week kwamen de wissels met groot transport naar het werkterrein en heeft Dura Vermeer ze op hun plek gelegd.
Kruiswissel met hergebruikte wissels
Om van en naar het opstelterrein te kunnen rijden is een zogenoemd kruiswissel gelegd. Dat is een combinatie van vier wissels en een kruising, en is in totaal 70 meter lang. Hierdoor is het mogelijk om in beide richtingen van het ene spoor op het andere te komen.
Bijzonder aan dit kruiswissel is dat het is samengesteld met hergebruikte wissels. Het middenstuk van het wissel (de kruising) is nieuw, maar de vier wissels zijn dus ‘tweedehands’. Twee daarvan lagen eerst in Amersfoort, één komt uit Amsterdam en de laatste komt uit Nijmegen zelf. Een mooi voorbeeld van duurzaam hergebruik van materialen.
Groot transport
De wissels zijn in de nachten van maandag 27 en dinsdag 28 oktober met groot transport naar het werkterrein gebracht. Dura Vermeer probeert de materialen die ze gebruiken voor het project PHS Nijmegen zoveel mogelijk per spoor te vervoeren. Deze wissels waren te groot voor vervoer via spoor en kwamen per vrachtwagen. Het grootste onderdeel was namelijk vijf meter breed en 20 meter lang.
Steeds meer vorm
Het opstelterrein krijgt steeds meer vorm. Het ballastbed, de onderlaag van het spoor, ligt er al voor een groot deel. De dwarsliggers, spoorstaven worden eind dit jaar gelegd. De bovenleiding en spoorbeveiliging volgen later. Naar verwachting is het opstelterrein eind mei 2026 klaar voor gebruik.
Een nieuw opstelterrein
Zit de dienst van de dag erop voor een trein? Dan moet deze ergens naartoe. De meeste treinen gaan dan naar een opstelterrein, een grote parkeerplaats voor treinen. In Nijmegen bouwen we een nieuw opstelterrein. Waarom?
Meer nieuws
-
Werk op station Den Haag Centraal loopt op schema richting ‘moeilijkste fase’
29 oktober 2025
-
Veel werk aan het spoor rond Rotterdam en Den Haag volgend weekend
29 oktober 2025
-
Werkzaamheden Maaslijn tussen Nijmegen en Cuijk
27 oktober 2025