Nog even werk aan spooruitbreiding Zwolle-Herfte

Nieuws

6 mei 2021

De afronding van de spooruitbreiding Zwolle-Herfte komt steeds dichterbij. Tussen 28 april en 4 mei is er weer een grote stap gezet. De laatste periode met werkzaamheden gaat nu in: eind juli worden de spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte, de dive-under bij Herfte en het verbrede perron op station Zwolle in gebruik genomen.

Ruimte voor meer treinverkeer

Zwolle is één van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. Een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Het treinverkeer rond Zwolle groeit. Om die groei op te vangen breiden we de sporen bij Zwolle uit.

Tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte verdubbelen we de sporen: van twee naar vier. Bij Herfte bouwen we een zogenoemde dive-under. Bij een dive-under gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen straks elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.

  • De nieuwe sporen bij Herfte liggen klaar
    Bij Herfte splitsen de sporen richting Meppel en Emmen. De sporen over de dive-under gaan straks richting Meppel. De nieuwe sporen zijn al voorbereid, in juli sluiten we deze aan op de bestaande sporen.
  • Tijdelijke overweg bij de Herfterlaan
    De nieuwe sporen richting Emmen, met de tijdelijke overweg in de Herfterlaan. In juli verwijderen we deze overweg, er komt een nieuwe weg over de dive-under te liggen. Uiteindelijk is er dus een spoorwegovergang minder.
  • Op deze plek komt bij station Zwolle het nieuwe spoor te liggen, met het bredere perron.
    Op deze plek komt bij station Zwolle het nieuwe spoor te liggen, met het bredere perron.
  • Ter hoogte van het stootjuk schuift het spoor ongeveer zeven meter op. Bij het uiteinde van het perron is dit ongeveer drie meter.
    Ter hoogte van het stootjuk schuift het spoor ongeveer zeven meter op. Bij het uiteinde van het perron is dit ongeveer drie meter.

Verbreden perron op station Zwolle

Onderdeel van de werkzaamheden is de verbreding van het perron aan de kant van de Oosterlaan, om ruimte te maken voor meer reizigers. Het buitenste spoor bij station Zwolle (spoor 16) verleggen we richting de Oosterlaan.

Het voormalig busstation aan de Oosterlaan is inmiddels weggehaald, waardoor er ruimte is ontstaan voor het verleggen van het spoor en voor het bredere perron. De werkzaamheden voor het nieuwe perron zijn in maart gestart en duren tot eind juli.

Sporen buiten gebruik in juli

Al twee jaar zijn we bezig met de verdubbeling van de sporen en de bouw van de dive-under. De twee nieuwe sporen zijn klaar en sinds oktober 2020 in gebruik. Hierdoor konden we de afgelopen maanden de twee oorspronkelijke sporen onder handen nemen.

Van maandag 5 tot en met vrijdag 23 juli is er een grote buitendienststelling van de sporen bij Zwolle. Er rijden in die periode dus geen of minder treinen. In die periode sluiten we de sporen in en over de dive-under aan. Vanaf zaterdag 24 juli rijden de treinen door de nieuwe dive-under en zijn er vier sporen in plaats van twee.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers