Spoorknooppunt Zwolle
Zwolle is één van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. Een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Op station Zwolle komen elk half uur treinen aan uit acht richtingen. Steeds meer treinreizigers stappen hier op de trein, of maken een overstap. Daarom hebben we de sporen in Zwolle klaargemaakt voor de toekomst.
Hoe beter treinen op elkaar aansluiten, hoe soepeler en sneller de treinreis gaat. Er kunnen dan ook meer treinen rijden. Om de dienstregeling te verbeteren, is er ruimte op het spoor nodig.
Van twee naar vier sporen
Tussen Zwolle en de spoorplitsing bij Herfte lagen twee sporen. Dat zijn er nu vier. Bij de spoorsplitsing hebben we een zogenoemde dive-under gebouwd. Bij een dive-under gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.
Overwegen en verkeer
Omdat we het spoor uitbreiden, hebben we ook de verkeerssituatie op het traject moeten aanpakken:
- We hebben de overwegen Herfterlaan en Valkenbergweg vernieuwd.
- We hebben op het traject Zwolle-Herfte nieuwe onderdoorgangen gebouwd en de oude (Hortensiastraat, Marsweg, Nieuwe Wetering, Ceintuurbaan, Zalnese Wetering) vervangen.
- We hebben de overweg Selhorst vervangen door een weg over de nieuwe dive-under.
- De stalen spoorbrug bij de Soestwetering hebben we vervangen door een betonnen viaduct. Dit zorgt voor minder geluid.
Verbreden perron
Op station Zwolle hebben we het perron aan de kant van de Oosterlaan verbreed, om ruimte te maken voor meer reizigers. Hiervoor is spoor 16 verlegd.