Zwolle : Spoorverdubbeling Zwolle-Herfte

Het treinverkeer rond Zwolle groeit. Om die groei op te vangen, is ruimte nodig. Daarom verdubbelen we het spoor tussen Zwolle en de splitsing bij Herfte. Zo kunnen er meer treinen bij Zwolle tegelijk aankomen of vertrekken. Zo hoeven treinen van en naar Emmen of Meppel straks niet meer op elkaar te wachten. Het spoor tussen Zwolle en de splitsing bij Herfte is nu een knelpunt.

Locatie
Zwolle
Programma
Spoorplan Noord-Nederland
Startdatum
2019
Einddatum
2021

Spoorknooppunt Zwolle

Zwolle is één van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. Een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Op station Zwolle komen elk half uur treinen aan uit acht richtingen. Steeds meer treinreizigers stappen hier op de trein, of maken een overstap. Daarom maken we de sporen in Zwolle klaar voor de toekomst.

Hoe beter treinen op elkaar aansluiten, hoe soepeler en sneller de treinreis gaat. Er kunnen dan ook meer treinen rijden. Om de dienstregeling te verbeteren, is er ruimte op het spoor nodig.

Bekijk: Spooruitbreiding Zwolle-Herfte (twee video's, klik rechtsboven in het videoscherm voor de andere)

Van twee naar vier sporen

Tussen Zwolle en de spoorplitsing bij Herfte liggen nu twee sporen. Dat worden er straks vier. Bij de spoorsplitsing bouwen we een zogenoemde dive-under. Bij een dive-under gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen straks elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.

Bijzondere momenten

  • Treinen rijden over de twee nieuwe sporen

  • Ballast in de nieuwe dive-under

  • Inhijsen liggers voor nieuwe spoorbrug over de Nieuwe Wetering

  • Bouwen nieuwe sporen in de dive-under

Overwegen en verkeer

Omdat we het spoor uitbreiden, moet ook de verkeerssituatie op het traject worden aangepakt. Dat doen we als volgt:

  • We vernieuwen de overwegen Herfterlaan en Valkenbergweg.
  • We bouwen op het traject Zwolle-Herfte nieuwe onderdoorgangen en vervangen we de oude (Hortensiastraat, Marsweg, Nieuwe Wetering, Ceintuurbaan, Zalnese Wetering).
  • We vervangen de overweg Selhorst door een weg over de nieuwe dive-under.
  • De stalen spoorbrug bij de Soestwetering vervangen we door een betonnen viaduct. Dit zorgt voor minder geluid.

Verbreden perron

Op station Zwolle verbreden we het perron aan de kant van de Oosterlaan, om ruimte te maken voor meer reizigers. Hiervoor verleggen we spoor 16.

Spoorplan Noord-Nederland

Dit project maakt onderdeel uit van het programma Spoorplan Noord-Nederland. In dit programma wordt het spoornetwerk naar de noordelijke provincies verbeterd. De reistijd van en naar de Randstad wordt korter, er komen extra treinen en de overstap wordt verbeterd. De spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte zorgt voor betere reismogelijkheden richting Meppel en Emmen.

Lees meer over dit programma

Gerelateerde projecten

Nieuws over dit project

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers