Zwolle : Spoorverdubbeling Zwolle-Herfte (Project gerealiseerd)

Het treinverkeer rond Zwolle groeit. Om die groei op te vangen, is ruimte nodig. Daarom hebben we het spoor tussen Zwolle en de splitsing bij Herfte verdubbeld. Zo kunnen er meer treinen bij Zwolle tegelijk aankomen of vertrekken. Zo hoeven treinen van en naar Emmen of Meppel niet meer op elkaar te wachten. Het spoor tussen Zwolle en de splitsing bij Herfte was een knelpunt.

Locatie
Zwolle
Programma
Spoorplan Noord-Nederland
Startdatum
2019
Einddatum
2021

Spoorknooppunt Zwolle

Zwolle is één van de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland. Een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Op station Zwolle komen elk half uur treinen aan uit acht richtingen. Steeds meer treinreizigers stappen hier op de trein, of maken een overstap. Daarom hebben we de sporen in Zwolle klaargemaakt voor de toekomst.

Hoe beter treinen op elkaar aansluiten, hoe soepeler en sneller de treinreis gaat. Er kunnen dan ook meer treinen rijden. Om de dienstregeling te verbeteren, is er ruimte op het spoor nodig.

Bekijk: Spooruitbreiding Zwolle-Herfte (vier video's, klik rechtsboven in het videoscherm voor de andere)

Van twee naar vier sporen

Tussen Zwolle en de spoorplitsing bij Herfte lagen twee sporen. Dat zijn er nu vier. Bij de spoorsplitsing hebben we een zogenoemde dive-under gebouwd. Bij een dive-under gaat het ene spoor onder het andere door, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten.

Bijzondere momenten

  • Treinen over de nieuwe dive-under

  • Treinen door de nieuwe dive-under

  • Verbrede perron station Zwolle in gebruik

  • Vier sporen in gebruik tussen station Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte

Overwegen en verkeer

Omdat we het spoor uitbreiden, hebben we ook de verkeerssituatie op het traject moeten aanpakken:

  • We hebben de overwegen Herfterlaan en Valkenbergweg vernieuwd.
  • We hebben op het traject Zwolle-Herfte nieuwe onderdoorgangen gebouwd en de oude (Hortensiastraat, Marsweg, Nieuwe Wetering, Ceintuurbaan, Zalnese Wetering) vervangen.
  • We hebben de overweg Selhorst vervangen door een weg over de nieuwe dive-under.
  • De stalen spoorbrug bij de Soestwetering hebben we vervangen door een betonnen viaduct. Dit zorgt voor minder geluid.

Verbreden perron

Op station Zwolle hebben we het perron aan de kant van de Oosterlaan verbreed, om ruimte te maken voor meer reizigers. Hiervoor is spoor 16 verlegd.

Spoorplan Noord-Nederland

Dit project maakt onderdeel uit van het programma Spoorplan Noord-Nederland. In dit programma wordt het spoornetwerk naar de noordelijke provincies verbeterd. De reistijd van en naar de Randstad wordt korter, er komen extra treinen en de overstap wordt verbeterd. De spoorverdubbeling tussen Zwolle en Herfte zorgt voor betere reismogelijkheden richting Meppel en Emmen.

Lees meer over dit programma

Gerelateerde projecten

Nieuws over dit project

Meer nieuws

Stem op ProRail.nl

Onze website is genomineerd voor de felbegeerde titel Website van het Jaar. Help je ons aan deze mooie publieksprijs?

Breng hier je stem uit

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers