“Let goed op als je een overweg nadert”

Nieuws

10 juni 2021

Vandaag is er internationale aandacht voor overwegen en veiligheid. Ans Rietstra, directeur operatie bij ProRail: “We moeten van alle kanten blijven inzetten op veiligheid op overwegen. Wij bouwen aan verbeteringen en werken aan innovaties. Maar we vragen ook van gebruikers: let goed op als je een overweg nadert.”

Strenge veiligheidseisen

Onze inzet op overwegen is dagelijkse kost: spoorweginstallaties en kruisingen voldoen aan strenge veiligheidseisen. We inspecteren voortdurend of we aan die eisen voldoen. Bij bewaakte overwegen plegen we onderhoud aan systemen en voeren spoedreparaties uit. En dat is heel vaak nodig.

We moeten van alle kanten blijven inzetten op veiligheid op overwegen.

Ans Rietstra COO bij ProRail

Honderden spoorbomen aangereden

Rietstra: “We zien helaas zeer regelmatig dat verkeer onze slagbomen eraf rijdt. Ontzettend gevaarlijk!” Alleen al de afgelopen 24 maanden kreeg ProRail 366 meldingen binnen. Het spoor telt zo'n 1800 beveiligde overwegen. “Een beveiligde overweg begint altijd met knipperen van de lampen. Stop dan ook, want daarna komen de bomen naar beneden. Als verkeer zo'n boom raakt gaan wij of onze aannemers met spoed ter plaatse. We repareren direct. Maar beter voorkomen we dit soort incidenten.”

Onveilig, kostbaar en hinderlijk

Een beschadigde overweginstallatie is een risico voor de veiligheid en kostbaar voor reparatie. Maar ook reizigers ondervinden hinder omdat ProRail treinverkeer aanpast. Een boete voor het negeren van de overwegsignalen ligt op het hetzelfde hoge niveau als het negeren van roodlicht. De buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA) van ProRail houden regelmatig controles. Ook voert ProRail regelmatig campagnes voor veilig gedrag bij overwegen.

Internationaal

Veiligheid op overwegen is voor spoorbedrijven over de hele wereld een groot thema. Vandaag is het International Level Crossing Awareness Day. Op deze dag wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor veiligheid op overwegen.

Meer over ILCAD

Aanrijdingen hebben grote gevolgen

Ook bij overwegen zonder bomen en bellen gelden strenge eisen. In Nederland rekenen we met 277 stuks. Inmiddels zijn er 75 aangepakt. Rietstra over de NABO: “Niet Actief Beveiligde Overwegen zijn voor ons een grote zorg. Ik denk aan de ongelukken: ook dit jaar betreuren we helaas al vier slachtoffers. Voor nabestaanden vreselijk, maar ook voor ons is het elke keer weer een enorme slag. We werken overal in het land daarom aan het opheffen ervan. Maar we doen nog meer. Want ook NABO voldoen aan strenge eisen.”

Andreaskruisen en schrikhekken waarschuwen weggebruikers. Zichtlijnen om goed uit te kunnen kijken houden we met onderhoud in stand. “We blijven erop hameren: zolang overwegen bestaan, moet je ontzettend goed uitkijken.”

De beste overweg is een opgeheven overweg.

Ans Rietstra COO bij ProRail

Opheffen 

Opheffen van deze NABO is topprioriteit. Rietstra: “We zijn blij dat het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat fors investeert. We gebruiken dat geld ook voor het verder ontwikkelen van innovaties. Soms schijnbaar eenvoudige, zoals automatische hekken. Daarmee proberen we te voorkomen dat de hekken open blijven staan.”

Bij landbouwoverwegen staan standaard al landbouwhekken. Gebruikers moeten die zelf openen en sluiten. Mogelijk kan een automatisch hek dat verbeteren. ProRail onderzoekt met een pilot of dat de veiligheid bevordert.

Innovaties

Rietstra: “Maar ook technisch complexe innovaties hebben onze aandacht. Denk aan een app waarop een boer kan zien dat de overweg vrij is om met vee over te steken. Dat zou een mooie toevoeging zijn.” Voor een goed werkende app zijn veel stappen nodig, die we als ProRail stuk voor stuk grondig testen.

Deze innovaties kunnen namelijk alleen slagen als ze daadwerkelijke toevoegingen zijn voor de veiligheid. We onderzoeken en ontwikkelen de app in samenwerking met de gebruikers. “Een goed idee als dit willen wij zeker uitgezocht hebben. Daar moet nog veel in gebeuren. En zulke innovaties zijn voor ons belangrijk, maar de beste overweg is een opgeheven overweg.”

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers