Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 22 augustus 2019 - Laatste update: 16 augustus 2020 15:51 uur
Vanwege een toenemend aantal bijna-aanrijdingen tijdens werkzaamheden aan het spoor vraagt ProRail haar eigen medewerkers en de aannemers om extra alert te zijn op veiligheidsrisico’s. In augustus 2019 staat het aantal bijna aanrijdingen op elf. Dat zijn drie incidenten meer dan in heel 2018.
De cijfers zijn door Stichting railAlert openbaar gemaakt. Deze stichting is door ProRail in samenwerking met de spooraannemers opgericht om de veiligheid op het spoor continu te bewaken. Mede door deze samenwerking zijn er de afgelopen jaren goede stappen gezet om werken op het spoor veiliger te maken. Daarom wordt er met een stijging van het aantal veiligheidsincidenten zeer serieus omgegaan.
Sinds 2015 was het aantal incidenten stabiel en vonden er jaarlijks acht incidenten plaats. Alleen 2017 wijkt daarvan af, toen waren er over het hele jaar tien incidenten gemeld. ProRail onderzoekt zelf, maar ook in samenwerking met de Stichting railAlert en de aannemers in de railbranche, welke oorzaken aan de toename van nu ten grondslag liggen.
ProRail-directeur Operatie John Voppen: "Goed dat Railalert dit zo onder de aandacht brengt. We hebben de afgelopen tien jaar in de sector, met railAlert als drijvende kracht, de arbeidsveiligheid sterk kunnen verbeteren. Veiligheid vraagt continu onze volle aandacht. Laten we deze incidenten in de sector gebruiken om te zorgen dat dit cijfer niet nóg hoger wordt. We blijven streven naar nul!"
Het gaat bij de geregistreerde bijna-ongevallen om verschillende soorten incidenten tijdens werkzaamheden. De Stichting railAlert heeft de incidenten omschreven.
Voor de korte termijn vraagt ProRail in het reguliere overleg met de aannemers om verhoogde aandacht te hebben voor een veilige werkomgeving tijdens de uitvoering van werkzaamheden. De lering die we trekken uit het ontstaan van de afgelopen incidenten worden meegenomen om ook op lange termijn de veiligheid nog verder te verbeteren.
13 februari 2020
25 oktober 2019
13 augustus 2019
Treinen veilig en sneller laten rijden, ook de grens over. Dat is wat we doen met de invoering van ERTMS. Bekijk de nieuwe video hierover.
Bekijk de videoAls je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.