Megaklus rond Leiden Centraal geklaard

ProRail heeft de enorme spoorvernieuwingsoperatie rondom Leiden Centraal Station succesvol afgerond. Maandagochtend 15 april reden de treinen weer zoals normaal. Samen met aannemer BAMInfra hebben drie weken lang dag en nacht gewerkt om tegen de negentig wissels te vervangen of weg te halen, zo’n drieduizend relais en draden aan te passen en kilometers rails, spoorgrind, dwarsliggers en bovenleiding te vernieuwen.

Drie weken spoorwerk bij Leiden afgerond

Militaire operatie

Dat deden we met honderden mensen tegelijk, in een ‘militaire operatie’, zorgvuldig gepland, zodat steeds zo veel mogelijk treinen konden blijven rijden. Ondertussen waren wij met aannemers ingenieursbureaus en vele andere partijen aan het werk. De operatie is samen met NS minutieus voorbereid, om hinder zo veel als mogelijk te voorkomen. Dat lukte helaas te vaak niet, ook door bijvoorbeeld wisselstoringen of defecte treinen elders ontstond er hinder in Leiden.   

Veel werk

ProRail werkt voortdurend aan het vernieuwen en verbeteren van het spoor. Zo ook rondom Leiden Centraal. In twee jaar tijd vervangen en vernieuwen we het spoor over een afstand van twee kilometer. Ook past aannemer van Ooijen de hoogte van de perrons aan, zodat ze op hetzelfde niveau komen als de vloer van nieuwe treinen. Het meeste werk is gedaan tijdens de spoorvernieuwingswerkzaamheden tussen 24 maart en maandag 15 april. Later dit jaar en volgend jaar maken we de klus af.

Drie weken lang

We hebben ervoor gekozen zoveel mogelijk werk in drie weken te doen. Dergelijke beslissingen nemen wij samen met vervoerders, rekening houdend met speciale evenementen en met de bereikbaarheid van bijvoorbeeld het Leids Universitair Medisch Centrum, de Universiteit Leiden en Schiphol. Het alternatief voor deze 3-weekse was om dit jaar twintig weekenden lang te werken en in die weekenden bussen in te zetten. Onze inschatting was en is dat de overlast voor reizigers en omwonenden dan groter was geweest, ondanks alle tegenspoed van de afgelopen weken.

Niet in de vakantie

Vaak plannen we spoorwerk juist in de vakantie omdat er dan minder mensen reizen met de trein. Dat zou in het geval van Leiden echter betekenen dat Schiphol tijdens de vakantie minder goed is te bereiken met de trein. Ook werken veel spoorwerkers al in de vakanties aan andere projecten. Als er dan extra mensen nodig zijn door een storing of een andere tegenslag, dan zijn die al ergens anders aan het werk. En dan is een onderhoudsproject zoals de spoorvernieuwing rondom Leiden moeilijker te beheersen.

Evaluatie

We hebben het over een enorme spoorvernieuwingsoperatie op een van de grootste stations van Nederland (zesde plek). Daarbij lieten we de treinen zo veel mogelijk rijden, om overlast te verminderen. Dat is best bijzonder. Gevolg was dat bij verstoringen elders, of als er fouten werden gemaakt tijdens de werkzaamheden, de reiziger vrijwel meteen overlast ervoer. Laten we minder of geen treinen rijden, dan heeft diezelfde reiziger sowieso meer overlast. We moeten daarin samen met de vervoerder en de aannemer zoeken naar de juiste balans. We nemen daarin ook overlast voor de directe omgeving in overweging. ProRail en NS gaan daarom uitgebreid evalueren, om te leren en te kijken wat we allemaal beter kunnen doen.

Fruit

ProRail en NS delen fruit uit aan reizigers om hen te bedanken voor hun geduld. Direct omwonenden van het spoor ontvangen een kleine attentie vanwege de overlast die zij hebben ervaren.

Gepubliceerd op