Met je neus bij het hek

Nieuws

4 mei 2022

Er is deze dagen volop bedrijvigheid bij het spoor in Olst (Overijssel). Niet alleen op het werkterrein, waar de nieuwe tunnel voor fietsers en voetgangers komt, maar ook daarnaast. De werkzaamheden trekken namelijk veel bekijks vanuit de omgeving. Er is dan ook genoeg te zien bij de bouw van de tunnel!

We bouwen de tunnel voor voetgangers en fietsers in Olst in opdracht van de gemeente Olst-Wijhe. De tunnel loopt onder de spoorlijn Zwolle-Deventer door en tussen de Ter Stegestraat en het Averbergen. Zo krijgt Olst er een alternatieve en veilige route bij.  

Kijken bij het hek 

Op een trap staat een omwonende over het hek te kijken. “Prachtig om te zien”, zegt de man, die er ‘s nachts ook stond. In de nacht van 2 op 3 mei is namelijk het middelste deel van de tunnel onder het spoor door gereden. Bouwmanager Gerrit Geertjes van ProRail: “Omwonenden vonden het fantastisch. Er stond eigenlijk altijd wel publiek bij het hek. Op een gegeven moment stond er een shovel voor het hek geparkeerd, die moest snel weg.”

  • De aannemer haalt het spoor weg en graaft een gat op de plek waar het tunneldeel komt te liggen. Veel grondwerk dus. 
    De aannemer haalt het spoor weg en graaft een gat op de plek waar het tunneldeel komt te liggen. Veel grondwerk dus. 
  • De tunnel is intussen voorgebouwd op het werkterrein naast het spoor. Op de foto zie je hem (midden onderaan) klaarliggen.
    De tunnel is intussen voorgebouwd op het werkterrein naast het spoor. Op de foto zie je hem (midden onderaan) klaarliggen.
  • Zogeheten ‘SPMT-karretjes’ rijden de tunnel vervolgens stapvoets op zijn plek. Bij de bouw van de tunnel is hier al rekening mee gehouden: in het beton zitten uitsparingen voor de karretjes.
    Zogeheten ‘SPMT-karretjes’ rijden de tunnel vervolgens stapvoets op zijn plek. Bij de bouw van de tunnel is hier al rekening mee gehouden: in het beton zitten uitsparingen voor de karretjes.
  • Concentratie bij het inrijden van het tunneldeel. Het inrijden wordt op afstand bediend.
    Concentratie bij het inrijden van het tunneldeel. Het inrijden wordt op afstand bediend.
  • Een kabelbrug (blauw van kleur) houdt tijdelijk de kabels vast die langs het spoor lopen.
    Een kabelbrug (blauw van kleur) houdt tijdelijk de kabels vast die langs het spoor lopen.

Voor op planning

De tamtam in Olst ging gelukkig snel: geïnteresseerden moesten op tijd zijn om de plaatsing van de tunnel te kunnen zien. De werkzaamheden gingen namelijk voorspoedig en daardoor werd de tunnel niet om 5 uur ’s ochtends, maar al om 1 uur 's nachts op zijn plek gereden.


“Dat we voorliepen op planning komt vooral omdat er sneller gegraven is", legt bouwmanager Geertjes uit. “De aannemer kon het personeel naar voren schuiven, waardoor het inrijden eerder startte. Ook dit liep soepel: in een uur lag de tunnel op zijn plek. Gelukkig hebben de meeste omwonenden dit wel meegekregen, er was veel bekijks.”

Timelapse

Benieuwd hoe dat inschuiven eruitziet? Je kunt het zien in een minuut met onderstaande timelapse.

 

Bekijk: Timelapse inrijden tunnel

Wil je reizen met de trein? Check dan voor vertrek de reisplanner.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers