Metamorfose landgoedstation Driebergen-Zeist voltooid

Het station moest ruimer en moderner. Meer sporen en een alternatief voor de overwegen. De afgelopen jaren werkte ProRail samen met aannemer BAM en architectenbureau Arcadis aan de metamorfose van station Driebergen-Zeist. Het team is trots dat het stationsgebied maar liefst negen maanden sneller klaar is dan gepland.
Het vernieuwde station Driebergen-Zeist
Het vernieuwde station Driebergen-Zeist, foto Arcadis / Michel Kievits. Alle andere foto's: ProRail / Rob van Esch

Er is een nieuw busstation en een ruime fietskelder gebouwd. NS heeft bovendien een nieuwe parkeergarage gebouwd. Driebergen-Zeist maakt daardoor haar rol als belangrijk vervoersknooppunt voor de regio waar. Met alle ruimte en veel groen in de buurt past het station naadloos in zijn omgeving tussen de landgoederen. Er is bovendien een fiets- en voetgangersbrug die het station verbindt met het natuurgebied.

Het nieuwe busstation bij station Driebergen-Zeist

De parkeergarage bij station Driebergen-Zeist wordt beheerd door NS

Bij de Hoofdstraat is een onderdoorgang gebouwd, zodat de overweg niet langer nodig is. Voor de regio was dat een grote verbetering. Sinds augustus 2018 rijdt het verkeer al onder het spoor door. 

De eerste trein reed op maandag 2 maart in alle vroegte al het vernieuwde station binnen. Daarna werden de laatste werkzaamheden verricht. Dit betreft een laatste likje verf en de toevoeging van nog wat bestrating en bomen. Met muziek en theateracts zou het station komende woensdag 13 mei op feestelijke wijze worden geopend, maar dat gaat wegens de coronacrisis niet door.

We delen in dit blog een aantal foto’s van het mooie station.

De ondergrondse open stationshal van station Driebergen-Zeist

De entree naar de nieuwe fietsenstalling op station Driebergen-Zeist

De fietskelder van station Driebergen - Zeist

Onder het station bouwden ProRail en aannemer BAM een grote fietsenstalling. Hier kunnen fietsers hun fiets droog en veilig stallen. Er zijn ruim drieduizend plekken en de stalling is in beheer bij NS.

station Driebergen-Zeist

Het eilandperron op het vernieuwde station Driebergen-Zeist

Het aantal sporen op station Driebergen-Zeist is verdubbeld: van twee, en op sommige plekken drie sporen, naar vier. Hierdoor kunnen intercity’s die niet in Driebergen-Zeist stoppen treinen inhalen via de ‘buitensporen’. Zo kunnen er vanaf nu meer treinen rijden op het traject Schiphol - Nijmegen. 

Een nieuwe trappenpartij op station Driebergen-Zeist

Intercity's kunnen stilstaande treinen nu inhalen via de buitensporen, op station Driebergen-Zeist

Reizigers kunnen via de onderdoorgang op het ‘eilandperron’ komen en staan op veilige afstand van doorgaande treinen. Een nieuwe brede trap en een nieuwe lift zorgen ervoor dat het station goed toegankelijk is.

De monumentale perronkappen zijn waar mogelijk gerenoveerd, teruggeplaatst en gecombineerd met nieuwe perronkappen.

De fietsbrug bij station Driebergen-Zeist

Bij station Driebergen-Zeist hebben we honderden bomen geplant

De fiets- en voetgangersbrug verbindt het station Driebergen – Zeist met het omliggende natuurgebied. Op de brug staan bovendien de namen van aangrenzende landgoederen.

We hebben honderden bomen geplant, waardoor het stationsgebied een groene uitstraling heeft en in de natuurlijke omgeving past. Ook hebben we zonnepanelen op de perronkappen geplaatst zodat het station bijna energieneutraal is.

Foto's voor ProRail, door Rob van Esch. 

Gepubliceerd op