Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Gepubliceerd op 5 januari 2017 - Laatste update: 16 augustus 2020 12:02 uur
Het aantal ongevallen op overwegen is vorig jaar verder gedaald. In 2016 gebeurden 26 ongevallen waarbij helaas 4 doden te betreuren vielen en 28 mensen gewond raakten. Van de 26 ongevallen vonden er 16 plaats op beveiligde overwegen. Twee ongelukken gebeurden bij niet actief beveiligde overwegen. Op haven- en industrielijnen kwam een trein acht keer in aanraking met andere verkeersdeelnemers. Daarbij vielen geen gewonden.
Bij een ongeval op een overweg bij Winsum vielen 17 gewonden in de trein toen deze na de aanrijding met een melkwagen ontspoorde. Bij een aanrijding in Dalfsen kwam de machinist om het leven en raakten 6 mensen in de trein gewond toen de trein ook daar ontspoorde na de aanrijding.
Elke ongeval is er nog steeds één te veel. Daarom wil ProRail het aantal ongevallen op overwegen verder terugdringen. Door overwegen veiliger te maken. Door overwegen op te heffen. Door ze waar het kan te vervangen door een tunnel of een brug. En: door mensen te blijven vertellen hoe ze veilig oversteken.
Het is de afgelopen jaren een stuk veiliger geworden op overwegen. Het aantal dodelijke ongevallen op spoorwegoverwegen is de afgelopen dertig jaar met 95 procent gedaald. In 1986 kwamen er nog 68 personen om na een botsing met een trein op een overweg. In 2016 waren er 4 dodelijke ongelukken. Ook het aantal botsingen op overwegen is duidelijk afgenomen; van 180 in heel 1986 tot 26 in het afgelopen jaar.
Nederland telt in totaal zo’n 2500 overwegen. Dertig jaar geleden waren er 3532 overwegen. Op dit moment zijn dat er dus 1000 minder. Tachtig procent van alle overwegen is beveiligd. Dat was dertig jaar geleden wel anders. Toen was 50 procent van alle overwegen onbeveiligd.
Van de 2500 overwegen liggen er 1800 aan de openbare weg en zijn publieke oversteekplaatsen. 95 procent daarvan is beveiligd met spoorbomen, bellen en lichtsignalen. Er zijn in Nederland nog zo’n 100 niet actief beveiligde openbare overwegen. ProRail wil dat deze overwegen zo snel mogelijk worden opgeheven of beveiligd. De overweg de Voslaan in Winsum is inmiddels gesloten.
Er zijn in Nederland ook particuliere overpaden. Dat zijn kleine oversteekplaatsen voor rechthebbenden. Dat zijn landeigenaren of mensen die recht van overpad hebben over het spoor. Nu zie je dat deze private overwegen op sommige plaatsen een publiek karakter krijgen. Mensen gebruiken het als onderdeel van recreatie, zoals een wandelroute of als sluiproute om ergens sneller te komen. Dat is nooit de bedoeling geweest van een particuliere overgang. Afgelopen week is vlakbij Rheden de particuliere overweg Het Blauwe Laantje opgeheven. Doordat er een alternatieve ontsluitingsroute is gerealiseerd die leidt naar een beveiligde overweg is deze overweg komen te vervallen.
Nog veiliger is het, als er helemaal geen overweg is. En weggebruikers via een tunnel of brug het spoor kunnen oversteken. Nieuwe spoorlijnen – Hanzelijn, Betuweroute en de Hogesnelheidslijn –hebben al geen overwegen meer. Ook een groot deel van de Randstad is inmiddels overwegvrij. Op bestaande spoorlijnen kijken we waar overwegen opheffen. Dat doen we in overleg met de gemeenten en provincies en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.