Mobiel bereik in Willemsspoortunnel Rotterdam verbeterd

ProRail, VodafoneZiggo en KPN hebben in nauwe samenwerking een hypermodern mobiel netwerk aangelegd in de Rotterdamse Willemsspoortunnel. Dat was nodig omdat het bereik in de tunnel nog wel eens haperde, zeker op het diepste punt 20 meter onder straatniveau. Het nieuwe netwerk is nu in de lucht, zodat reizigers voortaan heldere verbindingen ervaren bij gebruik van hun mobiel in de tunnel.
Werkzaamheden in de Willemsspoortunnel - mei 2020
De Willemsspoortunnel ligt twintig meter onder de grond

Zeventig antennes

De Willemsspoortunnel is de ruim drie kilometer lange viersporentunnel onder de Nieuwe Maas. De tunnel heeft twee buizen en maakt deel uit van de spoorlijn tussen Rotterdam Centraal en Breda. In de tunnel van 3.150 meter lang, waarvan 2.600 meter ondergronds, zorgen meer dan zeventig antennes voor zogenoemde indoordekking.

Deze antennes zijn geschikt voor zowel 4G als 5G. In de tunnel ligt nu meer dan 4,5 kilometer aan voedingskabels en ruim 6,5 kilometer aan glasvezelkabel. Op deze manier bieden we reizigers voortaan ongestoorde verbindingen. Zo kan jij tijdens je reis door de tunnel gewoon doorwerken of een film kijken.

Rotterdam Blaak

Ook het ondergrondse station Rotterdam Blaak maakt deel uit van het traject. Dit is een overstapstation voor de oost-westlijn van de metro in Rotterdam. De treinsporen gaan op grote diepte onder die metrolijn door. Daarom zijn ook hier nieuwe voorzieningen aangebracht, zodat reizigers en overstappers een heldere verbinding behouden. 

Utrecht Centraal

Eerder werkte ProRail samen met T-Mobile, Vodafone, KPN en NS aan een toekomstbestendig netwerk voor mobiele communicatie op station Utrecht Centraal. Door verbouwingen en de toegenomen drukte op het grootste treinstation van Nederland was het mobiele bereik er niet optimaal. Daarom werd een volledig nieuw toekomstbestendig systeem geïnstalleerd. Ook dat netwerk is geschikt voor de nieuwe generatie mobiele netwerken, zoals 5G. 

Gepubliceerd op