Update netwerkstoring ProRail: problemen verholpen

Nieuws

Gepubliceerd op 17 mei 2020 - Laatste update: 8 september 2020 17:47 uur

Door een netwerkstoring bij ProRail was er zondag op veel stations geen reisinformatie beschikbaar. Reizigerstreinen reden zoveel mogelijk volgens de dienstregeling, maar goederentreinen reden niet. De problemen zijn in de nacht van zondag op maandag hersteld.

Door deze technische problemen was er op veel stations geen reisinformatie te zien op de borden. Ook kon er geen actuele reisinformatie worden verspreid via bijvoorbeeld omroepsystemen. We raadden noodzakelijke reizigers aan hun reis te plannen via een reisplanner. 

Twee verschillende omgevingen

De systemen die te maken hebben met de treinbesturing functioneerden nog. Daardoor konden reizigerstreinen blijven rijden. Maar de systemen die te maken hebben met de ondersteuning van de treindienst waren wel slecht bereikbaar. Deze zitten in een andere netwerkomgeving. 

De ondersteunende systemen worden bijvoorbeeld gebruikt bij het rangeren van goederentreinen en het uitsturen van zogenoemde ‘wagenlijsten’. Dat is een van de redenen waarom er vanaf zondagmiddag wel reizigerstreinen konden rijden, maar het verkeer voor goederentreinen stil was komen te liggen. 

Treindiensten opgestart

ProRail werkte sinds het ontstaan van de problemen op zondagmiddag hard aan een oplossing. In de nacht van zondag op maandag hebben we de problemen weten te herstellen. De reizigersdienst is op maandagochtend zonder problemen gestart. De treindienst voor goederen zal gefaseerd worden opgestart. 

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers