Nieuwe lift arriveert op station Maarssen
Nieuws
De meeste mensen in Maarssen sliepen op 11 juni om 1.15 uur. Maar er waren ook een aantal wakker, zij verzamelden zich nabij station Maarssen om de aanvoer van de nieuwe lift te zien.
Praktische uitdagingen
Appeltje, eitje zou je denken. Liftonderdelen op een vrachtwagen, vrachtwagen naar het perron en de liftonderdelen daar uitladen. Maar zo simpel is het in Maarssen niet. Want de lift in kwestie is bestemd voor het perron dat tussen twee sporen ligt. Dat betekent dat de lift aangevoerd moet worden via het spoor. En dat kan alleen tijdens de vier uur in de nacht van dinsdag op woensdag dat er geen treinen rijden. Dit soort praktische uitdagingen het hoofd bieden lukte, dankzij goede afstemming tussen ProRail, aannemer Anton Rail & Infra en Kone, de leverancier van de lift.
De lift werd in Maarssen aangevoerd, van de vrachtwagen getakeld, op een rijdende kraanwagen op het spoor gezet en zo via het spoor de ongeveer 250 meter naar het perron gereden. De rijdende kraanwagen moest er negen keer voor heen en weer. Het laatste pakket werd om 2.18 uur afgeleverd. Precies volgens plan en precies binnen de tijd. Klus geklaard!
Ben je afhankelijk van de lift?
De lift die nu vervangen wordt, is tot begin augustus buiten gebruik. Dat betekent dat je tot begin augustus niet van en naar Maarssen kunt reizen als je afhankelijk bent van de lift. Je reist dan van en naar station Breukelen of Utrecht Zuilen.
Bel voor je vertrek met NS Klantenservice (030-2357822). Zij zorgen dan voor een taxi. De taxikosten betaalt ProRail. De taxi brengt je vanaf Breukelen of Utrecht Zuilen naar Maarssen, en andersom. Vanaf daar kun je je reis vervolgen. ProRail vervangt ook de twee andere liften én de roltrap op station Maarssen.
Bekijk de volledige planning hier Bekijk de volledige planning hier
Toegankelijke stations
ProRail heeft 440 liften, verspreid door heel Nederland. Deze onderhouden, repareren en vervangen we als ze einde levensduur zijn. Zoals nu in Maarssen. Gemiddeld vervangen we zo’n 10 tot 15 liften per jaar. Dit draagt bij aan de toegankelijkheid van stations. Want iedereen moet zelfstandig met de trein kunnen reizen. Ook wie reist met een kinderwagen, zware bagage, in een rolstoel zit of een functionele beperking heeft.