Nieuwe reizigerspassage en perrons Amsterdam Zuid krijgen vorm
Nieuws
Bijgewerkt
In 2027 moet de nieuwe reizigerspassage van Amsterdam Zuid, de Brittenpassage, in gebruik worden genomen. De contouren worden zichtbaar nu we het beton storten. Ook bouwen we aan nieuwe perrons. Jeroen Monnik en Sjaak van den Hoek, bouwmanagers bij ProRail en Zuidasdok, nemen ons mee naar de werkzaamheden.
Beton en natuursteen
”In de zomermaanden hebben we veel beton kunnen storten. Dat betekent dat je aan de zuidkant nu echt de contouren ziet van de nieuwe reizigerspassage”, vertelt Jeroen van ProRail. “Aan die kant is de afwerking ook al goed te zien; de prefab betonnen trappen staan al op hun plek en de wanden van de trappen en liften zijn met natuursteen betegeld. Aan de noordkant staan we nog wel op kruipruimteniveau. Daar moeten we de passagevloer nog storten. Kijk: hier komen de winkels, daar de fietsenstalling, en via de trappen die je ziet loop je straks naar de treinperrons.”
Ook boven de passage is dit jaar enorm veel werk verzet. We bouwden twee nieuwe treinperrons waarvan die bij spoor 3 en 4 inmiddels perronkappen hebben. ”Dat was een mega-operatie waarvoor de A10 Zuid op 14 en 15 juni in één richting afgesloten was”, vertelt Jeroen. ”19 stalen kapdelen van 13.000 kilo per stuk kwamen op speciaal transport van Almelo naar Amsterdam. Met een gigantische kraan werden ze één voor één op hun plek gehesen. Dit doen we in het weekend van 18 en 19 oktober nog een keer: dan worden de kappen van het perron bij de treinsporen 1 en 2 ingehesen.”
Nieuwe metroperrons en daklichten
Tussen de bestaande en nieuwe passage komen twee gloednieuwe metroperrons. Bouwmanager Sjaak, ook van ProRail, legt uit hoe dat in zijn werk gaat. “De afgelopen periode hebben we alle funderingspalen aangebracht. Daar plaatsen we dit najaar draagbalken en betonnen prefab perronplaten op. Als je nu op het station op je trein staat te wachten, zie je de grote groene e-kraan die de dwarsbalken van wel 16 ton per stuk op hun plek hijst.”
Naast de perrons is er nog een gapend gat, waar je helemaal naar beneden in de Brittenpassage en de nieuwe fietsenstalling kijkt. “Hier plaatsen we volgende maand daklichten. Dat zijn grote glazen koepels die de passage en fietsenstalling van natuurlijk licht voorzien. Ik zou zeggen: neem dit najaar wat extra (overstap) tijd als je via Amsterdam Zuid reist. Er is een boel te zien!”
Verbouwing Amsterdam Zuid
Station Amsterdam Zuid verwerkt nu al ruim 80.000 reizigers per dag. Met de komst van de Noord/Zuidlijn in 2018 en de groei van het treinverkeer op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad worden dat er zeker drie keer zoveel.
Meer nieuws
-
Weekend geen Intercity’s door werkzaamheden station Heerlen
16 september 2025
-
Minder treinen op Den Haag Centraal op 27 en 28 september
23 september 2025
-
Werkzaamheden aan perronkap station Hoorn van start
12 september 2025