Nieuwe werkzaamheden op Amsterdam Sloterdijk
Nieuws
De komende anderhalf jaar gaat ProRail aan het werk op station Amsterdam Sloterdijk. Het gaat om het aanbrengen van 4 nieuwe wissels, en om aanpassingen aan de perrons. De nieuwe wissels bieden bijstuurmogelijkheden bij de afhandeling van treinen tijdens en na de ombouw van station Amsterdam Centraal. Zo wordt de dienstregeling flexibeler en betrouwbaarder.
Perron verschuiven
Daarnaast gaan we een laaggelegen perron verschuiven: aan de Amsterdamse zijde gaan we dit 60 meter verlengen, en aan de Haarlem zijde 60 meter inkorten. Dit zorgt voor beter spreiding van reizigers bij de stijgpunten over het hele perron, en het ontlast de stijgpunten richting de hal.
Aan de basis van al deze werkzaamheden ligt het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarvan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat initiatiefnemer is. Op verschillende intensief gebruikte spoortrajecten in Nederland krijgt het spoor een andere aanblik. Dat geldt ook voor station Amsterdam Sloterdijk. Met als zichtbaar resultaat: elke tien minuten rijdt een trein tussen de grote steden in de Randstad, en voor het goederenvervoer komt meer ruimte.
OV-knooppunt
Amsterdam Sloterdijk is een belangrijk OV-knooppunt waar de spoorlijnen Alkmaar-Amsterdam, Haarlem-Amsterdam en Schiphol-Amsterdam samenkomen. Reizigers kunnen hier overstappen op metro, tram en bus. Naar verwachting neemt het aantal reizigers dat zich dagelijks rondom Amsterdam per trein beweegt tot 2028 met 50% toe: van ca.180.000 reizigers per dag in 2016 naar 270.000 reizigers per dag in 2028. In 2028 is het mogelijk op het traject Alkmaar – Eindhoven spoorboekloos te reizen.
De werkzaamheden op station Sloterdijk worden in opdracht van ProRail uitgevoerd door Strukton, en zijn eind 2022 gereed.
Kijk ook bij
Meer nieuws
-
Spoorvernieuwing tussen Leiden en Den Haag
5 november 2024
-
Vernieuwde perrons voor Hoorn Kersenboogerd
4 november 2024
-
Bijgewerkt Beperkt treinverkeer tussen Den Haag en Rotterdam
4 november 2024