Nieuwe treinbeveiliging opstelterrein Roermond

ProRail en aannemer Van Gelder Rail leggen in Roermond de laatste hand aan het vernieuwen van de treinbeveiliging. Dat gebeurt van zaterdag 16 tot en met zondag 24 november. Dit heeft gevolgen voor het treinverkeer van en naar Roermond.
Archiefbeeld spoor in Roermond
Archiefbeeld van spoor in Roermond

De treinbeveiliging is misschien wel het belangrijkste onderdeel van onze spoorweginfrastructuur. Het systeem detecteert treinen en zet wissels, overwegen en seinen in de juiste stand. Bij een vernieuwing van het systeem worden alle kabels, leidingen, kasten en seinpalen vervangen. Dat doen we voor het einde van de levensduur. Zo voorkomen we onnodige storeningen en zorgen we ervoor dat treinen veilig van A naar B kunnen blijven rijden.  

Opstelterrein Roermond

Samen met advies- en ingenieursbureau Movares is Van Gelder Rail in februari gestart met het vernieuwen van de treinbeveiliging. Het werkgebied loopt van de N280 in het noorden tot de Leropperweg in het zuiden. Daarbinnen zijn tientallen kilometers nieuwe kabels en leidingen gelegd. Ook is er een nieuwe technische ruimte gebouwd en zijn de kasten langs het spoor vernieuwd. 

De knop gaat om 

De nieuwe beveiliging kan pas in werking worden gesteld als de aanleg helemaal klaar is en het systeem uitgebreid is getest. We willen immers zeker weten dat alles naar behoren functioneert en treinen veilig van het spoor gebruik kunnen maken. Het testen is daarom het belangrijke werk dat in de laatste dagen, voordat de knop definitief omgaat, wordt uitgevoerd. 

Gevolgen Treinverkeer

De werkzaamheden hebben gevolgen voor het treinverkeer van Arriva en NS. Op een aantal dagen is de dienstregeling aangepast en op een aantal dagen rijden er helemaal geen treinen. Wij adviseren reizigers ruim voor vertrek de reisplanner van de betrokken vervoerders te raadplegen. 

Gepubliceerd op