Officieel startsein bouw PHS Nijmegen en westentree
Nieuws
Na een periode van studies, besluiten en voorbereidende werkzaamheden staat het project PHS Nijmegen in de startblokken voor de bouw buiten. Woensdag 11 juni stonden we stil bij deze mijlpaal en werd het officiële startsein voor de bouw gegeven.
Mijlpaal
Begin dit jaar startte, na een periode van studies, besluiten en voorbereiding, al voorbereidend werk buiten. Het werkterrein is voor een deel ingericht en de bouwweg is bijna klaar. Het project staat gesteld voor de treinvrije periode eind juni, waar dag en nacht gewerkt wordt. Op het bouwterrein aan de westzijde van het station kwamen bestuurders en projectbetrokkenen samen om stil te staan bij deze mijlpaal.
Danou Veenhof, regiodirecteur bij ProRail, geeft aan trots te zijn: “Als partijen samen mogen we trots zijn op waar we nu staan in het project. Dat hebben we met z’n allen gedaan. En ik kijk met vertrouwen naar de komende jaren waar veel werk moet gebeuren.”

Klaar voor de toekomst
De komende jaren maken we het spoor en station in Nijmegen klaar voor de toekomst. Met meer ruimte voor treinen en reizigers en een betrouwbare dienstregeling. Ook krijgt station Nijmegen een nieuwe westelijke entree. Hiermee werken we aan de bereikbaarheid van Nijmegen en de mobiliteit in Nederland. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, gemeente Nijmegen, provincie Gelderland, NS en ProRail trekken samen op in dit project. Aannemer Dura Vermeer voert het werk de komende vier jaar uit.
Doorkijk in de tijd
De bestuurders gaven het officiële sein voor de start van de bouw. Een druk op de knop onthulde het toekomstbeeld van station Nijmegen. Tijdens de wandeling die volgde kregen de genodigden een doorkijk in de tijd met beelden van vroeger, de huidige situatie en de toekomst.
Programma Hoogfrequent spoorvervoer
De komende jaren neemt het treinverkeer toe, vooral op drukke trajecten. Daarom werkt ProRail, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, op zes reizigerscorridors én een landelijke goederenroutering in Nederland. Het traject Schiphol-Utrecht-Nijmegen (SUN) is een van die corridors. Op dit traject zijn station Utrecht, Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen al vernieuwd en uitgebreid. Met de aanpak van station Nijmegen is deze corridor straks helemaal klaar voor de toekomst.
PHS maakt bereikbaarder
Dankzij PHS worden nieuwe woonwijken beter bereikbaar en wordt reizen met de trein nog makkelijker. Dit maakt de trein een duurzaam alternatief voor de auto