Onderhoud aan spoor van vrijdagnacht 15 maart tot maandagmorgen 18 maart 05.00 uur

Nieuws

22 februari 2019

Onderhoud van het spoor vindt doorlopend plaats door ProRail. Bewoners die rond het spoor wonen merken daar regelmatig iets van. Van vrijdag 15 op zaterdagnacht 16 maart tot maandagmorgen 18 maart 05.00 uur wordt gewerkt bij de Oosterdokse bruggen, de Dijksgracht en Watergraafmeer. En dat kan best voor veel overlast zorgen.

Het werk wordt uitgevoerd met machines die behoorlijk veel geluid en trillingen veroorzaken. ‘Want we gaan dwarsliggers en spoorstaven vernieuwen’, legt Freek Lenten, verantwoordelijk bouwmanager bij ProRail uit. ‘De grootste vernieuwingstrein van Europa – die maar liefst één kilometer lang is – gaat over een lengte van 2,5 kilometer bijna 3.600 dwarsliggers vernieuwen. De vernieuwingstrein is geschikt voor het vervangen van dwarsliggers en spoorstaven in één werkgang. De aanvoer van nieuwe en afvoer van de oude dwarsliggers gebeurt door één of twee portaalkranen. Deze portaalkranen nemen iedere keer 30 dwarsliggers mee. De nieuwe liggers zijn zwaarder en zorgen daardoor voor een betere stabiliteit. Vervolgens brengt een stopmachine het spoor weer op de juiste hoogte en in de juiste richting, zodat maandagmorgen 18 maart de trein hier gewoon weer kan rijden.’
Het treinverkeer blijft met een aangepaste dienstregeling gewoon rijden.
Tijdens zo’n treinvrije periode (TVP) wordt heel intensief gewerkt, dag en nacht. Voordeel hiervan is dat het werk in een relatief korte tijd kan worden gedaan. Freek Lenten: ‘Bewoners zullen zeker wat gaan merken van onze werkzaamheden. Helaas kunnen we daar niets aan doen. Maar wat kunnen we wel? We hopen het werk snel en binnen de gemaakte afspraken af te ronden en de omwonenden tijdig te informeren.
Het onderhoud is belangrijk met het oog op de veiligheid, maar ook vanwege de betrouwbaarheid van het reizen per trein. Reizigers en ook goederenvervoerders zijn daardoor ervan verzekerd dat de kans op vertraging of uitval veel kleiner wordt. En dat is belangrijk gezien de sterke groei van het spoorvervoer, die ook de komende jaren verder doorzet. In de praktijk betekent onderhoud vaak overlast voor omwonenden gedurende een korte of langere tijd.
Benieuwd naar hoe zo’n vernieuwingstrein werkt? Bekijk dan onderstaande video. 

Bekijk: Hoe werkt een vernieuwingstrein

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers