Online handelsplatform voor restmaterialen

ProRail doet samen met negen andere organisaties, waaronder Schiphol, DSM, Rijkswaterstaat Heembouw en Sodexo een proef waarin de mogelijkheden verkend worden om restmaterialen onderling uit te wisselen. Met behulp van blockchain en artificial intelligence worden vraag en aanbod aan elkaar gekoppeld. Zo ontstaat er een online handelsplatform.
De nieuwe verkeersleidingspost Utrecht, die sinds 2015 in gebruik is.
Op de verkeersleidingspost Utrecht is bij de inrichting rekening gehouden met circulair materiaalgebruik

Tot nu toe proberen bedrijven vaak op individueel niveau hun reststromencirkel te sluiten. Deze stroom is echter te klein of niet constant genoeg om er een goede businesscase van te maken. De bedrijven krijgen hierbij hulp van de startup Excess Material Exchange. Zij gebruiken hiervoor Blockchain en Artificial Intelligence. 

Drie materiaalstromen

ProRail brengt in eerste instantie drie verschillende materiaalstromen in. Denk hierbij aan materiaal van de oude verkeersleidingspost Utrecht, spoorstaven en betonnen (wissel-)dwarsliggers, hekwerken en ‘oud’ stations meubilair. Welk materiaal we daadwerkelijk gaan inbrengen wordt nu uitgezocht. Dit hangt af van de kwaliteit van de materialen en of ProRail de eigenaar is. Ook proberen we om via het online platform aan materialen te komen voor de nieuwe VL post Groot Rotterdam. In de pilot gaan we vervolgens de werking van het systeem en de ontwikkelde block-chain technologie checken.

Blockchain

Wat een blockchain precies is, is een vrij complex verhaal. Kort en simpel gezegd, is het een soort grote database die open is voor iedereen. Niemand is eigenaar. Iedereen kan informatie toevoegen, maar nooit meer weghalen. Hierdoor blijft de geschiedenis van de database altijd zichtbaar. Manipulatie en vervalsing is in dit systeem dus niet mogelijk. Zo is de betrouwbaarheid van het online handelsplatfom gegarandeerd.

Artificial Intelligence

EME gebruikt artificial intelligence (AI) vervolgens om al die data snel te lezen en interpreteren.AI zorgt dat er snel en op grote schaal matches gemaakt worden tussen vragers en aanbieders van materialen. De intelligentie zit hem erin dat het AI-programma ook partijen bij elkaar brengt waar je zelf misschien niet meteen aan zou denken.

ProRail en duurzaamheid

Het spoor zelf is al één van de duurzaamste vormen van vervoer. En als spoorbeheerder kijkt ProRail voortdurend hoe het nóg duurzamer kan. Elke dag, op allerlei manieren werken we aan een duurzaam spoor. Daar hebben we vaste doelen voor. Die gaan over onze omgang met mensen, dieren en de wereld om ons heen.

In dit artikel van Duurzaam Bedrijfsleven vertelt Christian van Maaren, één van de oprichters van EME, meer over de achtergrond van het online handelsplatform.

Gepubliceerd op ma 12-03-2018

 

Gepubliceerd op