Overeenstemming onbeveiligde over­weg­en Diepenveen

Nieuws

Gepubliceerd op 4 juni 2021

Bij het Diepenveense landgoed Nieuw Rande in gemeente Deventer liggen twee onbeveiligde spoorwegovergangen. Jarenlang is met gemeente en omgeving gesproken. Nu ligt er een akkoord om ze aan te pakken.

Eén sluiting en één beveiliging

Het akkoord betreft een beveiliging voor de zuidelijke overgang. Daar plaatsen we dus bomen, lampen en bellen. De noordelijke overgang gaat dicht. Dit akkoord is de uitkomst van overleg tussen ProRail, de gemeente Deventer en de provincie Overijssel. Omwonenden en belanghebbenden zijn hier op vrijdag 4 juni over geïnformeerd.

Wandelgebied

In Diepenveen liggen binnen een afstand van één kilometer twee paden met onbeveiligde overwegen. Vooral wandelaars en bezoekers van het landgoed Nieuw Rande maken hier gebruik van. De zuidelijke overweg is ook de toegangsweg voor de naastgelegen woonboerderij.

Met de beveiligde spoorwegovergang houden we de goede verbinding tussen Diepenveen en het landgoed in stand. Vanwege de afsluiting van de noordelijke overgang leidt de gemeente het oude kerkepad vanuit Diepenveen om naar de Sallandsweg. De gemeente verbreedt daar de bermen voor de veiligheid van wandelaars.

Ik ben blij met het maatwerk en het menselijke gezicht van ProRail.

Frits Rorink wethouder bij gemeente Deventer

Samenwerking

“We hebben samen een overeenstemming bereikt, waarbij zowel het belang van de inwoners die een petitie hebben ingediend en het belang van veiligheid op het spoor zijn gediend”, vertelt Frits Rorink, wethouder van Deventer. “Ik ben blij met het maatwerk en het menselijke gezicht van ProRail.”

Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur bij ProRail: “We spreken al lange tijd met omwonenden en gemeente om tot een gedragen verbetering te komen. Verschillende varianten zijn bekeken. Bereikbaarheid, kosten en veiligheid wegen we af. Het compromis is één overgang sluiten en één overgang beveiligen. Tot de realisatie in 2023 drukken we iedereen op het hart daar goed uit te blijven kijken.”

Ook gedeputeerde Bert Boerman van de Provincie Overijssel is tevreden: “Dankzij de samenwerking tussen ProRail, gemeente en provincie kunnen we nu deze stap zetten. Zo investeren we samen in Overijssel in veiligheid rondom overwegen.”

Tot de realisatie drukken we iedereen op het hart daar goed uit te blijven kijken.

Dorothé Wennekendonk regiodirecteur bij ProRail

Liefst opheffen

Onbeveiligde overwegen zijn gevaarlijk. De nadrukkelijke voorkeur van ProRail gaat uit naar het opheffen van overwegen, om daarmee definitief risico van aanrijdingen uit te bannen. Onze voorkeur ging daarom uit naar een tunnel in plaats van een beveiligde overweg. De omwonenden zagen dit niet zitten in verband met de sociale veiligheid. Als compromis is er nu voor gekozen om de zuidelijke overweg te beveiligen met bomen, lampen en bellen.

De bereikte overeenstemming tussen ProRail en de gemeente Deventer wordt besproken met de omwonenden en belanghebbenden in Diepenveen. Ook bereiden we samen een intentieovereenkomst voor. Hierna kunnen de plannen worden uitgewerkt. Wij verwachten in 2023 de zuidelijke spoorwegovergang aan te pakken.

Kosten gelijk verdeeld

De kosten moeten verder worden uitgewerkt. Het aanleggen van de bewaakte zuidelijke overweg kost volgens een eerste raming 1,4 miljoen euro. De kostenverdeling bij aanpak van openbare NABO is als volgt: 50% vanuit het rijk/ProRail en 50% vanuit de regio (25% gemeente Deventer en 25% provincie Overijssel).

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers