Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
ProRail heeft voor het eerst een elektrische kraan ingezet voor werkzaamheden aan een perron. De primeur was voor station Houten Castellum. Om de toegankelijke instap te behouden, verving en stelde ProRail een deel van de keerwanden. Door de inzet van de elektrische KROL (Kraan Op Lorries) werkten we aan één perronzijde emissieloos aan het perronherstel.
Er is slechts één elektrische KROL in Nederland. Voor reguliere werkzaamheden is een e-KROL tot ongeveer acht uur inzetbaar. Maar bij perronwerk komen veel transportbewegingen kijken. En dat vergt relatief veel stroom.
Best een spannend moment dus. Voor zowel aannemer Van Ooijen Gouda, als voor het ProRail Perron Programma. De elektrische machine trok tijdens de werkzaamheden gelijk op met de Diesel KROL, die aan de overzijde van het eilandperron aan de slag ging. Het bleek dat de e-KROL het ruim vier uur volhield. En dat is langer dan verwacht.
De inzet van de e-KROL in Houten Castellum is geslaagd. “Maar voor de inzet van de e-KROL bij perronwerkzaamheden tijdens langere buitendienststellingen is nog een ontwikkeling nodig”, aldus Jacqueline Velzeboer, programmamanager van het ProRail Perron Programma. “We stimuleren dit via het nieuwe contract Beheer Toegankelijke instap en Onderhoud (BTO).”
Maar voor de inzet van de e-KROL bij perronwerkzaamheden tijdens langere buitendienststellingen is nog een ontwikkeling nodig.
Jacqueline vervolgt: “Om invulling te geven aan onze duurzaamheidsdoelstellingen is ervoor gekozen om in dit contract klimeisen op te nemen, ten aanzien van emissieloos werken. Op basis van deze klimeis dient, na een bepaalde omzet, alleen nog maar emissieloos materieel ingezet te worden. Te beginnen bij licht materieel. Een omzetstap verder betekent dat de aannemer met middelzwaar materieel emissieloos moet werken. En wanneer er nog een omzetstap behaald wordt, moet ook met zwaar materieel emissieloos gewerkt worden. Een KROL valt onder middelzwaar/zwaar materieel.”
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.