Primeur: eerste circulaire spoorstaven in Nederland
Nieuws
ProRail vernieuwde op 28 en 29 juni in Noord-Holland, op het traject Hoofddorp - Leiden, voor het eerst ruim 30 kilometer spoor met volledig circulaire spoorstaven. Deze spoorstaven zijn duurzaam vervaardigd uit gerecycled staal van oude Nederlandse spoorstaven. Het is een belangrijke stap in de verduurzaming van de spoorinfrastructuur en een primeur voor Nederland.
Duurzaam alternatief voor traditioneel staal
Spoorstaven worden normaal gesproken geproduceerd in steenkoolgestookte hoogovens, wat zorgt voor een hoge CO2-uitstoot. Door gebruik te maken van elektrische vlamboogovens (Electric Arc Furnaces) en gerecycled schroot, kan de uitstoot bij de productie van spoorstaven tot 65 procent worden verminderd. Hiermee dragen we flink bij aan ons doel om in 2030 onze totale CO2-productie met 55 procent te verlagen (ten opzicht van 2015). De circulaire spoorstaven voldoen aan alle huidige kwaliteitsnormen.
Samenwerking in de keten
De circulaire, groene spoorstaven zijn geproduceerd door het Franse staalbedrijf Saarstahl en geleverd door voestalpine Track Solutions Netherlands. Dit is een dochteronderneming van voestalpine Railway Systems, dat zelf in Hilversum beschikt over een eigen recyclingfabriek. Hier worden gebruikte spoorwegmaterialen ingenomen en verwerkt tot hoogwaardige toepassingen.
De realisatie van deze circulaire spoorstaven is het resultaat van een innovatieve samenwerking tussen ProRail, spooraannemers en marktpartijen. Door oude spoorstaven terug te brengen naar de staalproducent in plaats van af te voeren, ontstaat een nieuwe, circulaire keten die vraagt om aanpassing van bestaande werkmethoden en logistieke processen.
Van pilot naar praktijk
De aanleg in Noord-Holland is de eerste van een aantal pilots die ProRail dit jaar uitvoert. In het najaar start ProRail met het opstellen van richtlijnen voor structurele toepassing van circulaire spoorstaven in aanbestedingen en onderhoudscontracten. ProRail streeft ernaar het aandeel van duurzaam geproduceerd staal in de spoorsector fors te vergroten. Hoe snel dit kan gaan, is echter ook afhankelijk van ontwikkelingen in de staalindustrie, bijvoorbeeld hoeveel bruikbaar schroot er beschikbaar zal zijn. We zullen ons hier samen met de sectorpartijen sterk voor moeten maken.
“Met deze circulaire spoorstaven zetten we een grote stap richting een klimaatneutrale spoorinfrastructuur,” aldus Janneke Vogels, directeur Duurzaamheid bij ProRail. “We willen samen met de sector bouwen aan een toekomstbestendig en duurzaam spoornetwerk.”