ProRail test automatisch rangeren stap voor stap

Nieuws

16 december 2021

Als een goederenlocomotief kan ‘zien’ of er obstakels in de buurt zijn, dan kunnen we hem leren om automatisch te remmen voor mensen of objecten op het spoor. Waarmee automatisch rangeren binnen bereik komt. Na een eerste proef met camera’s en een radar, zetten we deze maand de volgende stap.

Herkennen en remmen

Het project automatisch rangeren begon in 2020 in Oosterhout, waar we vanaf een locomotief camerabeelden maakten van een rangeerterrein. In fase 2 gaan we een stapje verder. Ook dit keer maken camera’s en een radar op een locomotief beelden van het testgebied. Hiermee leert intelligente software tijdens het rijden van de trein obstakels op of naast het spoor te herkennen. Dat is nodig omdat de software in een later stadium moet leren om te remmen na signalering van een object of persoon.

Het testen van automatisch rangeren doen we stap voor stap om zo een steeds beter werkend systeem te krijgen. Het uiteindelijke doel van de proeven is dat de locomotief automatisch rangeerbewegingen maakt. De systemen laten dan de locomotief opdrachten uitvoeren, zoals starten en stoppen, en het naderen van wagons voor koppelen. In alle fasen van het project werkt ervaren spoorpersoneel mee.

  • Medewerkers van Elta, leverancier van het obstakeldetectiesysteem, bespreken de proefopstelling van het obstakel op het spoor
    Medewerkers van Elta, leverancier van het obstakeldetectiesysteem, bespreken de proefopstelling van het obstakel op het spoor
  • De kabels worden gecontroleerd
    De kabels worden gecontroleerd
  • De tests worden op verschillende afstanden uitgevoerd
    De tests worden op verschillende afstanden uitgevoerd
  • De voorbereidingen zijn gedaan: testen maar
    De voorbereidingen zijn gedaan: testen maar

Efficiënter en veiliger

ProRail voert de testen uit met spoorgoederenvervoerder Lineas en technisch leverancier Alstom. De spoorsector ziet kansen om met automatisch rangeren de operatie efficiënter en veiliger te maken. Daarnaast kijken we ook hoe automatisch rangeren kan bijdragen aan doelstellingen op het gebied van capaciteit, punctualiteit en duurzaamheid.

Veel potentie

Deze proef is onderdeel van het programma ATO (Automatic Train Operation) van ProRail. De verwachting is dat met ATO het goederenvervoer per spoor in Europa kan verdubbelen. Daarmee draagt het bij aan de realisatie van de Europese Green Deal voor slimme en duurzame mobiliteit. Binnen het ATO-programma voerden we al verschillende testen uit met automatisch bestuurde treinen, met zowel goederentreinen als reizigerstreinen. De testen bieden inzicht en laten veel potentie zien.

Meer informatie over ATO

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers