Proeven trillingen Brabantroute

Nieuws

Gepubliceerd op 27 maart 2020 - Laatste update: 16 augustus 2020 16:37 uur

Langzamer rijden met intercity’s op het spoor tussen Breda en Boxtel helpt onvoldoende om de trillingshinder voor omwonenden van spoorwegovergangen te verminderen. ProRail gaat daarnaast nog andere mogelijkheden onderzoeken om trillingshinder te verminderen, zoals rubbermatten onder dwarsliggers en een nieuw type overweg.

Langzaam rijden helpt te weinig

Sinds december 2019 reden de intercity’s Den Haag-Eindhoven van NS tussen Breda en Boxtel tijdelijk 115 km/uur in plaats van de reguliere 130-140 km/uur. NS wilde beproeven of  dat zou helpen om de trillingshinder voor omwonenden te verminderen. De uitkomsten van dit trillingsonderzoek en een enquête onder omwonenden geven helaas onvoldoende resultaat om het rijden met verlaagde snelheid voort te zetten. We betreuren dat deze maatregel niet het  gewenste resultaat heeft opgeleverd.

Aangepaste dienstregeling

In de komende weken worden de aanpassingen in de dienstregeling van NS doorgevoerd en in juni 2020 zullen alle treinen weer de reguliere snelheid rijden. In verband met de maatregelen rondom het coronavirus rijdt NS voorlopig een aangepaste dienstregeling. Daardoor rijdt de Intercity Den Haag-Eindhoven momenteel niet. Informatie over deze aangepaste dienstregeling kunt u lezen via de website en reisplanner van NS.

Nieuwe maatregelen

ProRail onderzoekt in opdracht van het ministerie van IenW mogelijke maatregelen tegen trillingen door treinverkeer. In de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen is een aantal innovaties opgenomen die we de komende tijd gaan onderzoeken op de Brabantroute. De planning van deze nieuwe maatregelen is deels op dit moment nog niet bekend maar wordt verwacht in de loop van dit jaar.

Under Sleeper Pads (USP)

ProRail wilde in het tweede weekend van april op een stuk spoor in Oisterwijk zogenaamde Under Sleeper Pads (USP's) aanleggen, een suurt rubberen matten die we onder dwarsliggers monteren. Mede vanwege de huidige ontwikkelingen rondom het Corona virus verschuiven we deze proef naar later in dit jaar. 

Schuim tussen spoorgrind

Een tweede proef in Oisterwijk met Durflex moet enige maanden worden uitgesteld. Durflex is een soort schuim dat tussen de spoorstenen wordt gespoten. Helaas kan de speciale werktrein uit China die nodig is om Durflex aan te brengen niet op tijd in Nederland zijn door exportbeperkingen in verband met het coronavirus. Ook deze proef willen we nog dit jaar uit voeren.

Nieuw soort overweg

In Dorst wil ProRail als proef de betonnen vloer van de overweg Wethouder van Dijklaan vervangen door een ander materiaal. ProRail gaat onderzoeken of deze zogenaamde ‘STRAIL-overweg’ kan helpen om de trillingen te verminderen. ProRail onderzoekt of dit nieuwe type overweg begin 2021 kan worden geplaatst in het spoor.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers