Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Langzamer rijden met intercity’s op het spoor tussen Breda en Boxtel helpt onvoldoende om de trillingshinder voor omwonenden van spoorwegovergangen te verminderen. ProRail gaat daarnaast nog andere mogelijkheden onderzoeken om trillingshinder te verminderen, zoals rubbermatten onder dwarsliggers en een nieuw type overweg.
Sinds december 2019 reden de intercity’s Den Haag-Eindhoven van NS tussen Breda en Boxtel tijdelijk 115 km/uur in plaats van de reguliere 130-140 km/uur. NS wilde beproeven of dat zou helpen om de trillingshinder voor omwonenden te verminderen. De uitkomsten van dit trillingsonderzoek en een enquête onder omwonenden geven helaas onvoldoende resultaat om het rijden met verlaagde snelheid voort te zetten. We betreuren dat deze maatregel niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd.
In de komende weken worden de aanpassingen in de dienstregeling van NS doorgevoerd en in juni 2020 zullen alle treinen weer de reguliere snelheid rijden. In verband met de maatregelen rondom het coronavirus rijdt NS voorlopig een aangepaste dienstregeling. Daardoor rijdt de Intercity Den Haag-Eindhoven momenteel niet. Informatie over deze aangepaste dienstregeling kunt u lezen via de website en reisplanner van NS.
ProRail onderzoekt in opdracht van het ministerie van IenW mogelijke maatregelen tegen trillingen door treinverkeer. In de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen is een aantal innovaties opgenomen die we de komende tijd gaan onderzoeken op de Brabantroute. De planning van deze nieuwe maatregelen is deels op dit moment nog niet bekend maar wordt verwacht in de loop van dit jaar.
ProRail wilde in het tweede weekend van april op een stuk spoor in Oisterwijk zogenaamde Under Sleeper Pads (USP's) aanleggen, een suurt rubberen matten die we onder dwarsliggers monteren. Mede vanwege de huidige ontwikkelingen rondom het Corona virus verschuiven we deze proef naar later in dit jaar.
Een tweede proef in Oisterwijk met Durflex moet enige maanden worden uitgesteld. Durflex is een soort schuim dat tussen de spoorstenen wordt gespoten. Helaas kan de speciale werktrein uit China die nodig is om Durflex aan te brengen niet op tijd in Nederland zijn door exportbeperkingen in verband met het coronavirus. Ook deze proef willen we nog dit jaar uit voeren.
In Dorst wil ProRail als proef de betonnen vloer van de overweg Wethouder van Dijklaan vervangen door een ander materiaal. ProRail gaat onderzoeken of deze zogenaamde ‘STRAIL-overweg’ kan helpen om de trillingen te verminderen. ProRail onderzoekt of dit nieuwe type overweg begin 2021 kan worden geplaatst in het spoor.
17 juli 2023
21 maart 2023
20 december 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.