Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
John Voppen, CEO van ProRail, en Remko Uenk, statutair directeur bij Dura Vermeer Railinfra BV, zetten vanochtend hun handtekening onder de gezamenlijke uitvoering van project Amersfoort West. Binnen dit project wordt in 2023 en 2024 het emplacement aan de westzijde van station Amersfoort Centraal ontknoopt en opnieuw ingericht. “Een belangrijke mijlpaal op weg naar een veiliger, duurzamer en toekomstbestendig spoor,” aldus John Voppen.
In totaal wordt er binnen het project bijna vijf kilometer spoor vernieuwd. De sporen worden ontknoopt, wissels vernieuwd en minder wissels teruggeplaatst. De treinbeveiliging en de kabels en leidingen worden tot ver buiten Amersfoort vernieuwd. Gaswisselverwarming wordt vervangen door duurzame elektrische wisselverwarming. Het opstelspoor voor de PON-trein (de autotrein die driemaal per week auto's en onderdelen vervoerd) wordt verlengd, waardoor de overweg bij de Soesterweg minder lang dicht is. En ten slotte wordt het perron bij spoor 1 op de juiste hoogte gebracht. “Een flinke klus waar we graag onze schouders onder zetten,” vertelt Remko Uenk.
Lees hier meer over de vernieuwing van het emplacement Amersfoort West
De eerste voorbereidende werkzaamheden vinden al in 2023 plaats tijdens een aantal weekenden, maar in 2024 staan de grootste werkzaamheden gepland. “Tijdens die zomervakantie werken we zeven weken dag en nacht door. We hebben bij deze werkzaamheden veel aandacht voor de veilige uitvoering. Zorgvuldigheid hierin is voor ons als ProRail en de aannemer heel belangrijk”, licht John Voppen toe. “Het is ook echt een grote klus met veel impact. Zowel de direct omwonenden als de reizigers gaan dat merken. Maar er komt ook een hoop voor terug. Het spoor wordt minder storingsgevoelig en de doorstroom verbetert. Daardoor zijn reizigers vanuit Utrecht Centraal straks 1,5 minuut sneller in Amersfoort. Dat biedt een betere aansluiting op treinen richting het noorden, waardoor de totale reistijd ook korter wordt.”
Het komende half jaar werken ProRail, Dura Vermeer en Movares aan de voorbereidingen van het project. In 2023 wordt meer bekend over de periodes, de aard en de duur van de werkzaamheden. Zowel bewoners als reizigers worden hierover tijdig geïnformeerd.
In 2020 en 2021 is de oostkant van Amersfoort al aangepakt. Tot aan station Schothorst zijn de sporen vernieuwd en vervangen, zijn er in totaal 55 wissels aangepakt en hun aantal met 14 teruggebracht. Ook daar was Dura Vermeer de uitvoerende partij. “Met de kennis die we in Oost, maar ook tijdens andere werkzaamheden in Amersfoort hebben opgedaan, kennen we het werkgebied inmiddels erg goed. We zijn er trots op dat wij nu ook de vernieuwing van Amersfoort West mogen uitvoeren,” aldus Remko Uenk.
3 oktober 2023
28 september 2023
28 september 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.