Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
In 2024 vernieuwen we een groot deel van de sporen aan de westzijde van Amersfoort Centraal. We ontknopen ze en richten de wissels slimmer in. Ook vervangen we op het gehele emplacement het beveiligingssysteem, verlengen we het opstelspoor voor de zogenaamde PON-trein, vervangen we kabels, leidingen en wisselverwarming en brengen we het perron bij spoor 1 op de juiste hoogte.
Veel wissels op station Amersfoort zijn rond de dertig jaar oud en toe aan vervanging. In plaats van alle wissels één-op-één te vernieuwen, kijken we eerst hoe het beter kan. Dit hebben we in 2020 en 2021 al aan de oostzijde van Amersfoort Centraal gedaan en doen we nu aan de westzijde. In totaal halen we 42 wissels weg en plaatsen we er 29 terug.
Met minder wissels wordt de doorstroom van de treinen beter, is het spoor minder storingsgevoelig en kunnen treinen met hogere snelheid op het station binnenkomen en vertrekken. Ook is het een stuk duurzamer om minder wissels terug te leggen: we besparen daarmee op staal en onderhoudskosten.
Minder wissels betekent ook minder CO2-uitstoot, omdat we in de winter minder wissels sneeuw- en ijsvrij hoeven te houden. In Amersfoort gebeurt dat nu nog met gaswisselverwarming. In 2024 worden de nieuwe wissels uitgerust met duurzame elektrische wisselverwarming. Dat is beter voor het milieu, en het zorgt er ook voor dat we minder afhankelijk zijn van gas uit het buitenland.
Op het spoor ter hoogte van het Soesterkwartier staat een paar keer per week de PON-trein te wachten. Deze trein, die auto’s naar de PON-fabriek vervoert, moet daar keren om vervolgens richting Leusden te rijden. Tijdens het wachten blokkeert hij regelmatig de overweg bij de Soesterweg. Na de werkzaamheden in 2024 is dat verleden tijd; we verlengen het opstelspoor zodat de PON-trein naast het doorgaande spoor kan wachten en het verkeer ongehinderd over de overweg kan rijden.
Ook het spoor is toe aan vervanging. In 2024 vernieuwen we in zeven weken daarom bijna vijf kilometer spoor. Tijdens die werkzaamheden vernieuwen we ook gelijk de beveiliging. Dat doen we helemaal van station Centraal tot in de richting van Barneveld, Hilversum en Utrecht. Alle kabels en leidingen vernieuwen we dan ook mee. Hierdoor kunnen de treinen ook in de toekomst veilig en betrouwbaar blijven rijden.
Vanwege de omvang van de werkzaamheden zullen er in de zomer van 2024 gedurende zeven weken minder tot geen treinen rijden van en naar station Amersfoort Centraal.
Voorafgaand aan deze zeven weken zullen er diverse voorbereidingen getroffen worden tijdens een aantal weekenden. Ook dan zullen er ook minder tot geen treinen rijden van en naar Amersfoort Centraal. In 2023 zal er meer bekend zijn over de periode, de aard en de duur van de werkzaamheden. Uiteraard zullen we bewoners en reizigers hier tijdig over informeren.
Wil je weten waar we precies aan de slag gaan en wat we daar gaan doen? Bekijk het op de interactieve kaart.
Het perron bij spoor 2 is in de zomer van 2022 met tien á vijftien centimeter verlaagd. Dat is nodig om de toegankelijkheid van nieuwe treinen te vergroten. In 2024 verlagen we het perron bij spoor 1, zodat beide perrons weer op gelijke hoogte zijn. Ook korten we het perron een stuk in.
In Amersfoort komen in totaal vier relaishuizen. Daarin zit alle logica en techniek voor de beveiliging van het spoor. Ze zorgen ervoor dat de seinen, wissels en overwegen worden voorzien van stroom en bediend kunnen worden. Eén relaishuis wordt gerealiseerd in de huidige verkeersleidingspost aan de Barchman Wuytierslaan. Op emplacement Bokkeduinen en bij de Zielhorsterweg komt er een nieuw relaishuis op terrein waar al gebouwen staan. Bij het Smallepad bekijken we of er een nieuw relaishuis moet komen of dat het bestaande huisje uitgebouwd kan worden.
Amersfoort is een van de drukste verbindingspunten van Nederland, met sporen naar Amsterdam, Utrecht, Zwolle en Apeldoorn. Het is daarmee een belangrijke schakel tussen de Randstad en Noord- en Oost-Nederland. Maar ook internationaal is Amersfoort van groot belang op de Europese corridor ‘North Sea-Baltic’. Het emplacement in Amersfoort is een van de grootste van ons land.
11 juli 2023
10 oktober 2022
6 september 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.