ProRail koopt Inktpot en Tulpenburgh in Utrecht

Spoorbeheerder ProRail heeft twee Utrechtse spooriconen gekocht. Vanaf 15 juli heeft ProRail de monumentale panden ‘De Inktpot’ en naastgelegen ‘Tulpenburgh’ in eigen bezit. ProRail spaart met de aankoop toekomstige huurkosten uit.

De verhuurder Basisfonds Stationslocaties C.V., besloot de panden begin dit jaar in de verkoop te zetten en gaf ProRail de eerste mogelijkheid tot koop. ProRail heeft na taxatie een marktconforme prijs betaald. Voor beide gebouwen betaalde ProRail in totaal 72,5 miljoen euro. De investering wordt naar verwachting na zo'n 11 jaar terugverdiend. Daarna zijn de huisvestingskosten van ProRail voor deze panden minimaal. 

Spoorgebouwen van weleer.

De Inktpot was één van de hoofdgebouwen van het NS en staat naast Tulpenburgh op het Moreelsepark. Tulpenburgh en De Inktpot zijn met elkaar verbonden via een tunnel. Beide gebouwen zijn Rijksmonumenten en al sinds de bouw van de panden in het bezit van de spoorsector. 'We zijn blij en trots dat we deze Utrechtse blikvangers konden aankopen en dat deze gebouwen nu in spoorse handen blijven', aldus Hans van Leeuwen, CFO van ProRail.

De Inktpot

Vooral het hoofdkantoor van ProRail (De Inktpot) is een bijzondere verschijning aan de rand van het historisch centrum van Utrecht. Een massief bakstenen gebouw van vier verdiepingen, waarvan de vorm doet denken aan een inktpot. De 70 meter hoge toren van het gebouw, bepaalt mede de contouren van de stad. De Inktpot is gebouwd tussen 1918 en 1921 met 22 miljoen bakstenen. In de plafonds en vloeren zijn 21 kilometer spoorrails verwerkt. Oud NS-directeur van Heukelom ontwierp het gebouw destijds zelf.

Gebouwen ProRail

In Inktpot en Tulpenburgh werken ongeveer 2000 mensen en in de toren van de Inktpot leven nog eens duizenden beschermde vleermuizen. Naast de twee hoofdkantoren, heeft ProRail nog vier regionale kantoren, 13 verkeersleidingsgebouwen en het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) in Utrecht.

Gepubliceerd op