ProRail pakt perronkappen Alkmaar aan

ProRail begint op dinsdag 18 augustus met werkzaamheden aan de meer dan honderd jaar oude perronkappen op station Alkmaar. Dit doet de spoorbeheerder binnen een programma waarin ze monumentale kappen onderhoudt, renoveert of vervangt. We werken daarbij samen met de gemeente Alkmaar en NS.
Station Alkmaar in oude glorie
Station Alkmaar in oude glorie

Veel perronkappen in Nederland dateren nog van voor de Tweede Wereldoorlog en zijn monumentaal van aard. Ze hebben door reguliere inspecties, door onderhoud en renovatie de tand des tijds doorstaan. Hiervoor heeft ProRail een landelijk programma. 

Binnen dit programma starten we ook met werkzaamheden aan de perronkappen op spoor 2 en 3 van station Alkmaar. Deze werkzaamheden zijn bedoeld om de kap bestendiger te maken tegen extreme weersomstandigheden. Bij controles in de afgelopen jaren zien we namelijk dat deze kappen kwetsbaarder zijn geworden. 

Stalen portalen

Het werk gaat in een aantal fases. In de komende maanden bouwen we onder de kap een aantal stalen portalen om de constructie te versterken. Tegelijkertijd doen we verder onderzoek naar de beste mogelijkheden om de kap te behouden en te renoveren. We werken hierbij nauw samen met onder meer de afdeling Erfgoed van de gemeente Alkmaar, met een ingenieursbureau en met NS. 

Zekeringen

Op basis van door ons aangedragen onderzoek heeft de gemeente Alkmaar ProRail gevraagd om nu al tijdelijke maatregelen te nemen. Daarom zullen we al voor het werk aan de portalen de perronkappen zekeren met spanbanden, zogenoemde knikverkorters, en betonblokken. Ook onderzoeken we of we het dakbeschot willen gaan verwijderen. Deze werkzaamheden zijn vanaf dinsdag 18 augustus te zien op het perron. 

Standaardstations

Station Alkmaar stamt uit 1865 en is daarna al een aantal keer gerenoveerd. Het station wordt gezien als een van de zogenoemde ‘standaardstations’ van de toenmalige Staatsspoorwegen. Van 1860 tot 1873 legde de Nederlandse staat in rap tempo zo’n 800 kilometer spoor aan, zo ook de spoorlijn tussen Den Helder en Alkmaar. 

Op deze lijnen werden de stations gebouwd via een standaardmodel. Dat werkte sneller en zorgde ook voor een mooie uniforme uitstraling. Deze stations zijn nog op verschillende plekken in Nederland te zien, zoals in Harlingen, Leeuwarden en Winschoten. Op Spoorbeeld.nl lees je meer over standaardstations.

Gepubliceerd op